Svar: Kostplan til Nicklas på 5 mdr og problemer med afføring
11. december 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Lisbeth
Hvis Nicklas slet ikke har fået skemad endnu, så vil det i første omgang kun dreje sig om smagsprøver. Det skal du tilbyde ham, på et tidspunkt i løbet af dagen, hvor han hverken er alt for sulten eller alt for træt.
Der er ingen regler for om man skal begynde med grød eller med mos, men de fleste foretrækker grøden, også fordi den i begyndelsen er nem at gøre lidt tyndere. Der kan være en fordel at begynde med en tynd/flydende grød, så minder konsistensen mere om den mælk, som barnet er vandt til at få. Efterhnden som Nicklas vænner sig til den nye mad, kan du begynde at indføre en mere regelmæssig rytme. Et forslag kunne se sådan ud:
Morgen: bryst eller flaske
Formiddag: grød og evt. bryst eller flaske
Frokost: bryst eller flaske
Eftermiddag: bryst eller flaske
Aftensmad: grøntsagsmos og evt. bryst eller flaske
Sen aften: bryst eller flaske
Nat: Evt. bryst eller flaske
De førte dage skal du tilbyde det samme formiddag og aften og lade ham vænne sig til den smag og konsistens. Du kan f.eks. starte med majsgrød eller risgrød. Begge dele er milde i smagen og mange børn kan godt lide dette. Når han har vænnet sig til grøden kan du ændre til mos om aftenen og bruge nogle af de grøntsager I selv spiser, som mos til Nicklas.
Læs i øvrigt de artikler, jeg har liggende her på siden om skemad til børn.
Med hensyn til afføring, så skal du sørge for at han får rigeligt med væske og især nu, hvor han skal til at have skemad. Hvis der er store problemer med hård mave, så kan du give ham noget laktulose 1 ml pr kg x 1 dgl.
Du kan også med fordel give ham lidt mavemassage og cykle med hans ben. En oplagt mulighed for at synge "hjulene på bussen".
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske