Svar: Kost, amning, at kravle, sove ude - 10 mdr. gammel dreng
11. december 2003
Alder:
10 mdr.
Kære jer to juleglade på barsel
Jeg tror ikke at din søn er sulten nu, men det vil han måske blive hvis du sætter amningen lidt ned. Du skriver at du ammer tre gange i løbet af natten, hvilket godt kan blive til en hel del mælk. Jeg tror derfor at du skal prøve at undgå natamningerne og se om ikke han så får mere appetit til anden mad.
Der er ingen problemer i at bruge frosne grøntsager i stedet for friske og du har bestemt ret i, at det godt kan være lidt nemmere både at lave og at varriere, når man bruger frosne grøntsager. Det er fint det med at hælde olie over og lave det i ovnen - det kan han vist godt lide:o)
Med hensyn til erstatningerne babymælk og Nan1 kan jeg desværre ikke oplyse dig om forskellen. Begge går under betegnelsen modermælkserstatning, men om der er nogen forskel på lige netop disse to produkter - jeg må blive dig svar skyldig.
Når han nu glider på gulvet og derfor har svært ved at holde sig på knæene, når han skal kravle, så kan det være en god idé at du syr et par skindlapper på hans bukseknæ. Det vil hjælpe ham til bedre at kunne stå fast.
Med hensyn til dis og tåge, så gælder det nyfødte børn, som har et umodent kredsløb og børn som f.eks. lider af astma. Hvis din søn ikke har problemer med f.eks. astma, så er der ikke noget i vejen for at han er ude, i en alder af ti mdr., selvom det regner. Skal han sove ude, så skal barnevognen stå i læ for regn og vind, og han skal naturligvis klædes på efter forholdende.
Fortsat held og lykke. Håber nogle af svarene kunne bruges.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske