Svar: Mad og amning til datter på 10 1/2 mdr.
11. december 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Signe
Du skal ikke have dårlig samvittighed over at du har fået trappet amningen op i forbindelse med at din datter har været syg. Det er ofte hvad der sker og det er jo en helt naturlig følge af at barnet i forbindelse med sygdom har ekstra behov for omsorg og kontakt, og den bedste måde er naturligvis amning.
Med hensyn til at få skruet ned for ammefrekvensen, så er det nok et valg du skal gøre. I forhold til din datters alder og det forløb I har haft, så tror jeg ikke at du kan forvente at hun selv siger fra - det skal du gøre - og du skal selvfølgelig gøre det på et tidspunkt, hvor det passer jer begge bedst. Det vil sige at det vil være uhensigtsmæssigt at ændre amningen samtidig med at hun skal til at opleve et skift i hverdagen, og du begynder på arbejde.
Der er jo ikke længe til nytår, men du kan måske godt lige nå at stoppe med amning, hvis du begynder nu. Hvis du føler at du har meget mælk, så må du trappe ned, så du får tømt brystet en til to gange om dagen de første dage, så en gang dagligt og så slut.
Hvis du gerne vil bibeholde amningen, som en tryghed, nu hvor du begynder arbejde, så kan du amme morgen og aften i en periode (længden bestemmer du) og stoppe amningen i løbet af dagen og om natten. Når din datter har brug for væske i løbet af dagen, så skal du tilbyde hende lidt vand eller mælk af kop. væske om natten skal være vand.
Da din datter ammer forholdsvis meget er der naturligvis en risiko for at mælken tager pladsen op for anden mad, og hun ikke rigtig føler sult. Hvis du skruer ned for amningen, vil hun forhåbentlig få lidt mere appetit.
Du skal lave små portioner. Når hun er småt spisende, kan det godt virke overvældende, hvis der er for meget på tallerkenen. Sørg også for at maden appellerer til synet. Frugt skæres i tern og der pyntes med bær og rosiner. Det samme med grøntsager. En tallerken med et lille udvalg af majs, ærter reven gulerod, advokado, rød pebberfrugt, tomater, agurk er ligeledes en mulighed. Det der er vigtigt er at det er nemt at gå til og at farverne er flotte.
Din datter tager ikke skade af at få rugbrød i en periode. Men for at få lidt andet ned sammen med, kan du også bruge frugt og grønt som pålæg til rugbrød. Kartoffelmad, agurkemad, jordbærmad, bananmad, æblemad - meget kan spises på rugbrød. Noget af aftensmaden kan også indgå som pålæg. Det kan være f.eks. fiskefrikadelle eller almindelige frikadeller, kylligelår eller andet kød fra aftensmaden.
I princippet er det kun fantasien der sætter grænser og du skal bare være opmærksom på, at din datter får lidt forskelligt i løbet af dagen. Jeg plejer at sige at det jo er ligegyldigt om barnet spiser grøntsager om aftenen, hvis det har spist godt med grønt til frokost. Man skal ikke gøre mad og spisning til en kamp eller en diskussion. Det skal være hyggeligt. Børn kan godt i et par dage kun vælge majs, men et par dage efter har ærterne måske interesse, og så er det sådan.
Håber noget af ovenstående kan bruges. Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske