Brev:
Mad og amning til datter på 10 1/2 mdr.
11. december 2003
Alder:
10 mdr.
Mad og amning til datter på 10 1/2 mdr.
Kære Helen
Jeg har en datter på 10 1/2 måned som stadig er utrolig glad for at blive ammet. Hun bliver ammet om aftenen inden hun skal sove, og så vågner hun to - tre gange i løbet af natten. Derudover ammes hun om morgen og en gang i løbet af dagen.
Jeg har været nede på at amme hende morgen og aften, samt en gang om natten, men iforbindelse med at hun fik ondt i ørerne (væske i begge mellemører) tog natamningen til igen. Efter at hun fik lagt dræn og vi fik skåret ned på natamningen igen, blev hun syg igen. Fik astmatisk bronkitis og en lungebetændelse, som gjorde at vi var indlagt. I den forbindelse mistede hun fuldstændig sin appetit nogle dage og da hun igen ville have lidt, var det kun hos mig. Og da jeg jo ikke synes jeg kunne nægte at sygt barn noget, som derudover vendte hovedet væk fra alt der minder om fast føde samt fra koppen, som hun ellers er udmærket til at drikke af, så jeg ikke anden udvej end at amme hende når hun ville.
Nu er vi hjemme fra hospitalet igen, hun er stort set frisk, men er stadig meget glad for sin ammetår. Hun spiser ikke så frygtelig varieret, virker ikke synderligt interesseret i mad. Hun er meget glad for sine rugbrødsmadder, men det skal helst være med leverpostej eller smøreost. Jeg forsøger at introducere andet pålæg, men føler jeg bliver nødt til at supplere op med det hun kender.
Vores aftensmad gider hun ikke rigtig smage på, og hun har aldrig ville spise den mos jeg laver til hende. Hun har været meget glad for Hipps glasmad, hvilket hun så har fået, så vi da er sikre på hun har fået noget, men det har også mistet hendes interesse nu. Det resulterer i at hun får rugbrød både til frokost og til aftensmad.
Og så til mine spørgsmål - hvordan skal jeg få amningen trappet ned? Jeg skal starte på arbejde efter nytår og så går det jo ikke at hun skal ammes i løbet af dagen og to-tre nattelige aminger vil også blive lidt hårdt i længden, og vel heller ikke ernæringsmæssigt nødvendigt, måske ligefrem for meget mælk til den lille pige.
Og hvordan får vi hende til at spise andet end rugbrød? Det er jo ikke fordi hun ikke kan tykke, men når hun engang imellem forsøger sig med noget andet, er det som om hun ikke rigtig kan finde ud af at tykke det.
Som supplement skal det siges at min datter er et meget glad barn og meget udforskende. Hun har kravlet på opdagelse siden hun var 6 måneder og går nu rundt ved alle tingene i stuen. Hvordan kan denne udforskertrang øverføres til en interesse for at udforske madens lyksagligheder?
Med venlig hilsen
Signe