Svar: Madmængde?
11. december 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Det er jo forskelligt hvor meget børn spiser, nogle børn har en stor appetit og andre har en mindre. Det der er vigtigt er man man giver barnet mange måltider i løbet af en dag, for at det får mad nok.
Et barn vil, når det er kommet godt igang med skemaden, i løbet af en måneds tid kunne spise to, måske tre måltider på en dag. Et barn på ca. 7 mdr. kan tilbydes 3-4 måltider mad og et barn på 8-9 mdr. kan tilbydes 4-5 måltider mad på en dag. Behov for bryst eller flaske er udover de nævnte måltider her.
60 gram grød eller mos er fint. Det er vigtigt at du tilbyder hende maden og ikke presser hende, når hun afviser skeen. Man må som udgangspunkt gå ud fra at hun selv kan fornemme om hun kan spise mere eller ej.
Med hensyn til at amme om natten, så er der ikke noget ernæringsmæssigt grundlag for dette, når jeres datter er fyldt 6 mdr. En del børn har dog stadig behov for den tryghed og ro det giver. De fleste børn vil selv sige fra når de bliver omkring 9-10 mdr. De viser det ved at interessen for amningen ændrer sig. Ofte vil de være mere interesseret i hvad der foregår omkring dem end i det at sutte og de vil ofte også begynde at lege mere med brystet og brystvorten, i stedet for at spise.
Du kan vælge at stoppe amningen nu, hvis du har det bedst med det og du kan også vente og se om din datter selv begynder at miste interessen. Du kan godt lave en blid overgang, hvor du kun ammer aften og morgen, men springer natamningen over. Det kan godt være at far skal hjælpe til om natten i en periode. I kan evt. tilbyde jeres datter lidt vand i løbet af natten i stedet for amning.
Det er lidt svært at give noget præcist svar med hensyn til at øge mængden af mad. I kan godt give et ekstra måltid i løbet af dagen, men om hun kan spise det afhænger jo også af, hvor meget mælk hun får. Jeg tror at det vil gå helt af sige selv, hvis du skruer lidt ned for amningen, så vil der blive plads til mere mad. Tingene hængder jo sammen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske