Svar: Mad til 7 måneder
22. december 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Bodil
I en alder af 7 måneder må din datter rigtig gerne få det samme som I andre spiser. Det skal naturligvis skæres ud, hakkes, blendes osv. i en konsistens som hun kan klare, men det vil være helt oplagt at give hende mere familiemad. Og hun skal bestemt til at have kød og fisk.
Start med julemaden - det er jo oplagt:o) Hvad skal I have? Hun må gerne få flæskesteg (meget fint hakket), kartofler og brun sovs, et flæskesvær at bide i (under opsyn) og så naturligvis lidt risalamande til dessert.
Når det ikke lige er det menuen står på, så må hun gerne få ris, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, indmaden af en frikadelle (kød eller fisk), laks lavet i ovn, kogt torsk osv. Stort set alt hvad I spiser. Jo mere jo bedre og du skal virkelig udnytte at hun nu har en naturlig nysgerrighed og lyst til at putte i munden. Giv hende så mange forskellige smagsoplevelser som overhovedet muligt.
Det at hun begynder at få meget mere varieret mad vil også være positivt i forhold til at holde hendes mave igang. Nogle børn vil i 7 måneders alderen kunne nøjes med 3 måltider skemad, andre vil have behov for 4 - det er altså lidt forskelligt. Prøv at lade grød udgøre max 1-2 af dagens måltider og lad resten være grøntsagsmos. Hun kan f.eks. sagtens få grøntsagsmos til frokost med lidt kød og så kan dette bibeholdes, når hun begynder at få rugbrødshapsere til frokost om en månedstid.
Hvis jeres mad er lavet med sødmælk, så kan I spise det sammen og hun kan således uden problemer få lidt brun sovs og mosede kartofler juleaften.
Så favre nye verden, nu er det bare at gå igang. Rigtig meget held og lykke og glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske