Svar: Grimme græde, hoste og kaste op ture, 8½ måned
22. december 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Hanne
Min umiddelbare tanke er at børn jo godt kan blive så kede af det, at de har svært ved at trække vejret rigtigt igennem og hvis jeres dreng så samtidig er lidt snottet, så skal der ikke meget til at kaste op. Jeg tror derfor det er gråden og 'snottet' som gør at han begynder at hoste og dermed kaste op.
Det I beskriver lyder ikke til at være farligt for ham, mere ubehageligt, hvilket jo også kan være slemt nok, det er slet ikke det.
Jeg tror ikke det er luft fordi han ikke får bøvset. Med den alder han har nu, så behøver børn ikke umiddelbart hjælp til at bøvse, men klarer det selv hvis det er nødvendigt. Det kan godt være luften som spiller ind på den måde, at han er snottet og derfor tæt i luftvejene og det bliver så værre når han græder - men det betyder ikke at han ikke kan få vejret, og er på den måde ikke farligt.
Da I naturligt bliver bekymrede, så tænker jeg at noget af det bedste du kan gøre er at bevare roen. Jo mere rolig din dreng oplever jer forældre, jo mere rolig bliver han også selv. Så jo mere fattet og rolig du kan være, jo bedre. Prøv derfor allerede når han græder at se om du kan få ham beroliget så meget, at det ikke når så langt som til at han begynder at hoste og kaste op.
Du kan også altid kontakte læge og få en lægelig vurdering. Det er vigtigt at lægen lige tjekker ham og forsikrer jer om at alt er okay - så er du også mere rolig. Så tag en snak med lægen efter jul:o)
Fortsat held og lykke og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske