Svar: Natmåltider
10. december 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Anette
Jeg tror din dreng er sulten. Han er en stor dreng og 4 måltider er for lidt. For at kompensere for den manglende mad, drikker han mælk i stedet.
Han har brug for morgenmad, som f.eks kan være grød.
Formiddag, ½ bolle med ost og lidt frugt.
Frokost, som nu og gerne med brød til.
Eftermiddag, yoghurt evt. med drys og lidt frugt eller ½ bolle med smør.
Aften, aftensmad, evt med dessert bagefter og hvis han kan, så også gerne lidt "føraftensmad" inden. Det kan f.eks være en tallerken med ærter, majs, pebberfrugt osv. Dessert kan være en portion frugtgrød.
Til maden tilbyder du mælk eller vand og gerne af kop. Flaske kan han få når han skal sove, hvis det er trygt og rart for ham og han bedst finder ro sådan.
Der er ikke nogen grund til at give vælling. Grød mætter ham bedre. Du kan også vælge at give to grødmåltider i løbet af dagen.
Hvis har har fået rigeligt at spise i løbet af dagen, så vil han ikke være så sulten om natten. Han vil stadig kunne vågne op, men så kan du nøjes med at give ham en tår vand.
Håber du kan bruge ovenstående. Den mad jeg nævner skulle meget gerne kunne købes, hvor du bor. Skriv endelig igen. Det er altid hyggeligt at få brev så langvejs fra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske