Svar: Putteritualer til barn med øreproblemer
9. december 2003
Alder:
5 mdr.
Kære Karina
Vi er midt i december og det er snart jul. Første januar skal din søn begynde i vuggestue og I skal også flytte. Det er mange ting, og mange omvæltninger for et barn på 1 år.
Samtidig vil børn der nærmer sig 1½ år også være meget bevidste om, hvordan de vil have det og det kan være svært at indføre en ny rutine her.
Hvis det går nemt og problemfrit at lægge din søn i egen seng så kan I måske godt nå det inden de store omvæltninger sker, men samtidig er det dog noget der ofte vil tage et par uger og så kolliderer det måske med ændrede rutiner fordi det er jul. Ofte er børnene jo lidt længere oppe, der er gæster osv. og så kan det være svært at holde fast på en rutine man lige har startet.
Da du kun bruger 10-15 minutter på at få ham til at sove, så synes jeg, alt taget i betragtning, at I skal fortsætte lidt endnu med at putte som vanligt. Det vil være det mest trygge for din søn, både når han skal starte i vuggestue, du skal begynde på arbejde og når I er flyttet. Det kan være svært for ham at forholde sig til så meget nyt, og derfor er det vigtigt at der stadig er noget kendt og trygt.
Når I begynder at få lidt ro på situationen, så kan du forsøge at ændre sovevaner. Med hensyn til flaske så kan det jo give sig selv, når der ikke er flere flaskesutter tilbage, og hvis han når at blive så gammel at du kan "handle" med ham, så han han jo f.eks. vælge om han vil have en godnathistorie eller en flaske. Det kan også være at flasken kan blive udskiftet med en sut, men hvis han ikke bruger sut, er der ikke grund til at introducere den nu.
Putteritualer er i princippet de samme uanset om barnet har problemer med ørerne eller ej. Det kan dog være en fordel at hæve hovedgærdet i sengen lidt. Læg evt. et par ringbind ind under madrassen i hovedenden, så hovedet bliver løftet lidt. Det kan afhjælpe trykket i ørerne og derved smerten.
Rigtig god fornøjelse med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske