Svar: Min søn på næsten 4 måneder vil ikke falde i søvn om aftenen
9. december 2003
Alder:
4 mdr.
Hej Ditte
Jeg tror bestemt godt at din dreng i en alder af 4 mdr. kan fornemme at far ikke er der og at du er ked af det, lidt i ubalance, eller påvirket på anden måde.
Jeg ved ikke om du ammer. Hvis du gør kan det at være nybagt mor og mangle sin mand, godt være en stressfaktor, som nedsætter mælkemængden. Det kan derfor godt være fordi din søn er sulten at han pludselig begynder at vågne om natten. Hvis det er svært for din at få øget din mælkeprodukttion i øjeblikket, kunne det måske være en idé at du gav ham en flaske. Når han er 4 måneder må han gerne få vælling, men du kan også give ham almindelig erstatning.
Der er naturligvis altid en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet, og det vil heller ikke øge din mælkeproduktion, hvis du begynder at give flaske. Men du skal også have overskuddet til at amme og øge produktionen og det lyder ikke som om der er det i øjeblikket hos jer.
Du skal lave et fast putteritual. Beslut dig for hvordan det skal være og gør det samme aften efter aften. I en alder af 4 mdr har din søn stadig svært ved at finde ud af hvad han vil. Han er i gang med at lære og nogle gange ved han ikke selv om han vil sove, spise eller snakke.
Du skal være opmærksom på de små tegn han sender som viser at han er træt og lægge ham, før han blive overtræt. Du skal hjælpe ham til at finde ro, når han ikke selv kan.
Han får mange stimuli i løbet af dagen og har behov for hjælp til at koble fra. At synge og spille musik er godt for nogle børn, men for andre vil det være for meget, idet det er endnu flere stimuli at få, og det er dem han ikke kan kapere. Jeg tror det er derfor at han bliver hysterisk.
Så et bestemt ritual, en bestemt måde at gøre tingene på, børn elsker gentagelser - det giver tryghed. Og så se om I ikke kan finde ud af det, dig og far:o)
Rigtig mange gange held og lykke fremover.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske