Brev:
Min søn på næsten 4 måneder vil ikke falde i søvn om aftenen
9. december 2003
Alder:
4 mdr.
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen, da jeg synes du giver nogle rigtig gode og brugbare svar.
Min søn på snart 4 måneder har simpelthen så svært ved at sove om aftenen. Han plejer at sove ved 20 tiden, men vågner så igen ved 22 tiden, hvor han så er helt frisk og vågen til ved 24-01 tiden. Jeg plejer at ligge mig ved ham i min seng, og så stryge ham over hovedet og ligge en bamse og hans sutteklud ved ham. Dette krammer han ind til sig, og så ligger han nogle gange sådan, lidt uroligt og sutter løs på sutten (selvom han ikke er sulten).
Han falder ikke bare i søvn af sig selv sådan her. Det ender næsten altid med, at han bliver helt hysterisk, fuldstændig grædende. Og så plejer jeg nogle gange at tage ham op og vugge ham lidt. Dette får ham nogle gange til at falde til ro, andre gange bliver han bare endnu mere hysterisk. Han vil ikke rigtig noget, og bliver mere og mere hysterisk.
Jeg kan ikke nænne bare at lade ham ligge og græde sig i søvn. Hvad vile du foreslå jeg skulle gøre? Jeg har prøvet både det med bad inden sengetid, babymusik som afslapning tiden inden sengetid og at synge for ham. Nogle gange falder han let i søvn, men de fleste gange bliver han hysterisk (som jeg har beskrevet).
Det er blevet værre de sidste par dage. Der er han nemlig også begyndt at vågne hver 2 time ca. Første gang er en time efter han er faldet i søvn. Selvom han først er faldet i søvn ved 24.30-01.00 tiden, og selvom han burde være udmattet efter at have været så hysterisk, vågner han ca. ved 2 tiden igen. Og der har han de sidste par dage også grædt.
Kan det have noget at gøre med, at min mand og jeg har det dårligt sammen for tiden? Vi skændes ikke foran ham, men han kan måske mærke noget alligvel. Og hans far sover/bor her ikke for tiden. Kan han opfatte det, når han er så lille?
Kærlig hilsen
Ditte