Svar: Vores datter tager ikke flaske i løbet af dagen
8. december 2003
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Det er meget svært for mig at vide hvad der sker, ud fra din beskrivelse kan jeg forestille mig flere ting.
For det første har jeres datter jo lært at man får mælk med ske, det har hun det sikkert helt fint med. Det er en vane i har givet hende, naturligvis i den bedste mening (for hun skal jo have noget), men det er også noget I skal bryde.
Kan det ikke lade sig gøre at hun drikker af kop? Der er nogle børn som ikke bryder sig om flaske og bestemt fravælger denne, og så er der naturligvis ikke grund til at introducere den. Men der fås jo mange forskellige kopper: Store og små, nogle med hank og nogle uden, nogle i plastik, andre i porcelæn eller glas, nogle med tud osv. Kan I ikke finde noget der kan bruges?
For det andet så skal I være meget varsomme med at presse hende. Et barn der bliver presset til at spise kan helt nægte at tage mad til sig. Nu er hun jo ikke ret gammel, men hvordan er hendes motorik? Kan hun selv holde mad i hånden og føle glæde ved at føre det til munden? Hvis hun kan, så prøv at lade hende spise lidt selv. Det kan være en bolle, hun kan gnave lidt i, en kold gulerod - er også godt for ømme gummer, et stykke agurk eller lignende. Du skal naturligvis være omkring hende når hun spiser.
Prøv at lade hende selv være med så meget som muligt. Du kan evt. være heldig at få lidt ind med en ske ved siden af at hun selv forsøger sig.
Din datter er i en alder af 6 måneder godt igang med forskellig mad, så I har ikke hastværk. Prøv at tage det roligt og sørg for at stemningen om bordet ikke drejer sig om hvad eller hvor meget hun spiser, men om at have det hyggeligt. Hvis hun trives og vokser som hun skal, så prøv at tage det roligt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske