Svar: Fladt baghoved - 2 mdr.
7. december 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Sanne
Det er vigtigt at I fortsat er meget opmærksomme og sørger for at dreje hans hoved. I kan gøre det når han er faldet godt i søvn, og derved undgå at han vender det igen.
Vær opmærksom på at have legetøj og lignende ved den side, som han ikke så gerne vil dreje hovedet til og undgå legetøj ved hans forestrukne side. Det vil sige at I skal hænge uro og lignende op, til den side, hvor I ønsker han skal dreje hovedet til.
I kan også folde en stofble og lægge ved hans foretrukne side, så der er lidt "modstand" hvis han vil dreje hovedet.
Du skriver at han allerede nu har fået lidt tendens til fladt baghoved. Da jeg ikke kan se jeres søn, kan jeg ikke vurdere hvor galt det er. Nogle børn kan hvis de foretrækker en bestemt side, få et kort halsmuskel i den ene side. Dette skal afhjælpes med fysioterapi (massage). Jeg synes derfor at I skal få jeres læge eller sundhedsplejerske til at se på ham og så derigennem få en henvisning til en fysioterapeut. NOgle kommuner har en sådan ansat.
Jeg ved at man inde på babyparadise.dk kan købe en speciel pude der forebygger skæve kranier og fladt baghoved. Jeg kender den ikke i praksis og ved derfor ikke om den virker. Men det var måske også et forsøg værd.
Sørg i øvrigt for at han så vidt muligt ikke bliver lagt på ryggen, når han er vågen. Gør det til en vane at lægge ham på maven hver gang i lægger ham fra jer. Læg ham på et tæppe på gulvet. Undgå at placere ham i skråstol eller sækkestol, et tæppe er langt at foretrække. Det vil styrke hans ryg og motorik at blive lagt på maven og det afhjælper også det flade baghoved.
Indtil han er ca 3 mdr. vil hans kranieknogler være så bløde at de tager facon efter hvordan han ligger. Efter 3 mdr´s alderen er det begrænset, hvad man kan gøre. Det er derfor godt at I allerede er opmærksomme på at gøre noget nu.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske