Svar: Bøvseproblemer spolerer søvnen
7. december 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Charlotte
Sundhedsstyrelsen anbefaler jo at børn sover på ryggen, med hovedet drejet, for at forebygge vuggedød, hvilket også har haft en mærkbar effekt.
Du beskriver at din datter ligger på maven hos dig og ligger ved siden af dig. I forhold til vuggedød ser jeg derfor ikke problemer, da du helt sikkert vil fornemme, hvis hun bevæger sig, eller hvis hendes vejrtrækning ændres.
Med hensyn til hendes ryg, synes jeg også at det lyder okay, ud fra den beskrivlse du giver. Det styrker hendes ryg at ligge på maven og at løfte hovedet op. Hun skal ligge så meget på maven som muligt, også om dagen når hun er vågen, og hun må under ingen omstændigheder ligge på maven hvis hun sover og ligger for sig selv. Hos dig er det i orden.
Du skal være opmærksom på at hun har godt nok fat, når hun dier. Men nogle børn har meget svært ved at bøvse og bliver bedre til det med alderen. Hos de fleste hjælper det at deres ryg holdes lige og hvis man kan holde dem, så armene/skuldrene bliver løftet lidt, hjælper det også luftet opad. Når din datter hænger over skulderen er det derfor vigtigt, at hun kommer højt nok op til at ryggen er lige og armene let løftet. Du kan også med fordel holde hende foran dig, så hun hviler på dine lår (du skal holde hende, hun må ikke sidde selv). Det er også en god stilling, når I skal pludre sammen, mens I venter på at bøvsen kommer.
Nogle børn er lang tid om at få bøvsen frem. Jeg plejer at sige at man ikke skal sidde og vente i mere end højst ti minutter. Hvis man så lægger barnet hen at sove, så vil barnet ofte blive urolig efter en tre kvarters tid og man kan lige løfte barnet op, lade bøvsen komme, og putte barnet igen. Det lyder dog som om at det er forsøgt hos jer og kun med mere uro til følge.
Hvis hele familien får bedst hvile ved at hun sover hos dig, og I alle har det fint med det, så fortsæt. Forhåbentlig bliver hun bedre til bøvseriet i løbet af de næste 1-2 mdr.
Fortsat held og lykke. Håber du kunne bruge dette svar. Jeg er glad for at du kan bruge andre af de svar jeg har givet i øvrigt.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske