Brev:
Bøvseproblemer spolerer søvnen
7. december 2003
Alder:
2 mdr.
Bøvseproblemer spolerer søvnen
Hej Helen
Min datter, Lea, på 8 uger blev født 14 dage over tiden. Fødslen endte efter 6 timer med akut kejsersnit, da hun ikke ville gå ned i bækkenet. Det var en hård omgang, men Lea havde det fint, og var ikke fysisk præget af den hårde fødsel. Hun vejede 4,4 kg og målte 55 cm, så hun var en stor basse. Jeg nævner disse omstændigheder, da de måske kan være med til at forklare hendes (og mine) vanskeligheder.
Jeg ammer Lea fuldt ud og har masser af mælk. Men desværre har hun store problemer med luft i maven. Hun har ikke kolik eller mavekneb som sådan, men hun har voldsomme problemer i forbindelse med at komme af med den luft hun sluger under amningen. Dette gælder specielt, når hun sover, og især om natten. Hun sover som regel hele natten fra kl. ca. 20.00-6.30, og vågner for at spise ca. hver 2.-3. time. Det er ikke noget problem, fordi hun spiser i søvne, og vi kan begge sove samtidig. Problemet opstår, når hun efter ca. 1/2 - 1 time efter måltidet skal af med luft. Hvis jeg begynder rumstere rundt med hende for at hun skal bøvse ved at lægge hende på skulderen eller på maven, vågner hun helt op og bliver frustreret over, at hun alligevel ikke kan komme af med luften. Jeg bliver så nødt til at gå med hende op og ned ad gulvet somme tider i op til en time, før hun igen falder i søvn. Og hele familien vågner af dette. Fra første dag har hun sovet i sengen hos mig og jeg har ligget ned og ammet. Men såsnart hun ligger på ryggen begynder hun at sige underlige lyde, fordi der sidder en bøvs og generer, som hun alligevel ikke får op. Hun kan simpelthen ikke få den op uden at arbejde hårdt for det. Meget ofte bliver hun utroligt svedig, fordi hun bruger så mange kræfter på at få luften ud. Og hun bliver totalt frustreret og ulykkelig, når det ikke lykkes. Og det gør jeg også. Det er frygteligt at se på, når det er værst. Til gengæld, såsnart vi står op, tænder lyset og siger god morgen, er det hele væk, og hun er et stort smil. Det er som om, det kører rundt i en ond cirkel i søvne om natten.
Derfor har jeg valgt at tage hende over på min mave, når hun har spist, så jeg hele natten kan vugge hende, give hende mad, og rejse hende op, så hun slipper for ubehaget.
Efter denne lange udredning kommer mit spørgsmål så. Er det usundt for Leas ryg eller andet at ligge på maven på min mave eller på siden eller nogle gange på ryggen, mens jeg ligger meget skråt godt støttet af puder? Det er naturligvis ikke ideelt, men den eneste måde, jeg kan få min nattesøvn. Hun nægter i øvrigt at ligge for sig selv i sin seng. Hun hænger på mig, undtagen når hun bliver sat ud i barnevognen. Det eneste acceptable alternativ til min mave og bryst!
Jeg har valgt at give hende denne tryghed og med glæde i de 3-4 mdr. jeg går ud fra, at bøvsevanskelighederne varer. Men hvis det skader hende, er jeg nødt til at finde alternative sovemåder. Og naturligvis hvis det fortsætter ud over denne tid.
Måske har du nogle gode råd til, hvad jeg kan gøre for at hjælpe hende på vej?
Jeg ser meget frem til at høre fra dig og sætter i øvrigt pris på de svar du giver i det hele taget.
Med venlig hilsen
Charlotte