Svar: Amning og colalight
7. december 2003
Alder:
2 mdr.
Kære Janie
Indtagelse af cola uanset om det er lightprodukt eller alminelig cola bør være begrænset. Der er ingen næring i cola og når du ammer er dit energibehov ca 2000kJ større end normalt. Det er derfor vigitgt at du sørger for at få en god og energirigtig kost og væske.
Samtidig vil det forhøjede energibehov medføre at kvinden tærer på de energidepoter der er blevet nedlagt i graviditeten. Man skal derfor ikke spise mere end man plejer, men bare sørge for at indtage en sufficient kost, dagen igennem.
Kort efter fødslen vil man ofte tabe sig, da vægten af barn, fostervand og moderkage jo forsvinder. Men de ekstra energidepoter/fedtdepoter man har fået under graviditeten er normale og som sagt vil man under amning tære på disse. Det kan derfor ikke anbefales at gå på slankekur, med mindre du vejer meget mere end anbefalet. Lad tiden arbejde for dig.
Hvis du slet ikke kan undvære cola, så er det korrekt at det er langt at foretrække colalight fremfor almindelig cola.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske