Svar: Mindre måltider efter start med fastere føde
6. december 2003
Alder:
8 mdr.
Kære Tine
Dine egne observationer er helt rigtige. Det kan godt trætte din søn mere at spise mad der er skåret ud, end at blive hjulpet med ske.
Du kan evt. tilbyde ham lidt ekstra små måltider i løbet af dagen, så han når op på lidt mere mad, men ellers vil det højst sandynligt ændre sig i takt med at han bliver bedre og bedre til det.
Han skal naturligvis ikke begynde at tabe sig i vægt, men du skal være opmærksom på at vægten ofte ikke stiger særlig meget, når barnet når en alder, hvor de begydner at kravle og bevæge sig mere rundt. Derved bruger han mere energi end tidligere. Så at hans vægt måske stagnerer i en periode behøver ikke at betyde at han ikke får mad nok, men er simpelthen et udtryk for at han forbrænder mere af det han spiser.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske