Svar: Skævt kranie og stramme nakkemuskler
14. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Anja
Det lyder som om din datter har det, som med et fint ord hedder muskulær torticollis. Det er hvor barnet vil dreje hovedet til enten højre eller venstre side og også vil have en drejning af halsen. Børn med muskulær torticollis vil ofte have rigtig god behandlingsmulighed med fysioterapeut og derfor er det helt rigtigt at jeres sundhedsplejerske har henvist jer til fysioterapeut.
Fysioterapeuten vil instruere jer i, hvilke øvelser og hvordan I skal hjælpe jeres datter. Det handler netop om at få strakt ud i musklerne, men naturligvis på en god måde for jeres lille pige.
Så selvom det føles som evigheder, så lyder det fornuftigt nok at I lige venter til det møde.
Med hensyn til jeres datters hovedfacon, så tænker jeg at I kan forsøge følgende: Tag en sok/strømpe, fyld den med grødris og bind en knude, læg den ved hendes ansigt til den side, hvor I ikke vil have hun drejer hovedet. Risstrømpen kan så hjælpe hende til at holde hovedet i en mere hensigtsmæssig retning, så hun måske bliver mindre flad.
Det er et forsøg værd. Om ikke andet, så hjælper det da, så I føler at I gør et eller andet.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske