Brev:
Skævt kranie og stramme nakkemuskler
14. november 2006
Alder:
3 mdr.
Skævt kranie og stramme nakkemuskler
Hej Helen
Ja, så skriver jeg allerede igen ;-)
Vi har idag haft besøg af vores sundhedsplejerske og nu sidder jeg lige og er lidt øv over, at jeg ikke fik spurgt om alt det jeg ville. Der er et stykke tid til jeg kan få fat på hende igen, så jeg tænkte at jeg måske kunne spørge dig.
Naja har fra første dag foretrukket at ligge med hovedet til højre side og det har vi selvfølgelig været meget opmærksomme på. Det er blevet bedre og selvfølgelig specielt efter hun holder sit hoved bedre. Men de sidste ca 2 uger har vi ikke kunnet få hende til at ligge anerledes med hovedet når hun sover, og når hun er vågen er hovedet enten til højre eller midt for. Dvs aldrig helt ude til venstre.
Hendes muskler i halsen virker stramme (mere nu end før) og når hun er oppe hos os hælder hovedet lidt nedad mod højre, som om musklerne ikke kan strækkes helt ud. Det er det samme, når hun ligger på maven. Heraf er hendes hoved blevet lidt skævt/fladt i den ene side. Ikke så slemt, men alligevel..
Derfor har vores sundhedsplejerske idag henvist os til fysioterapeut (vist nok den kommunale) og hun har skaffet os en tid allerede d. 28.11. Jeg tror nok, at jeg blev lidt slået ud af, at hun syntes at det var lidt "alvorligt" (er lidt påvirket af, at der bare hele tiden er et eller andet "galt"), så jeg fik slet ikke spurgt ind til noget.
Derfor:
1. Hvad tror du fysioterapeuten vil gøre? Og hvad er fremtidsudsigterne i forhold til skævhed osv? Tror du det er et decideret forløb vi skal igennem, eller handler det om, at vi får nogle øvelser el. lign?
2. I forhold til, at det er blevet slemt de sidste 2 uger, synes jeg, at der er lidt lang tid til d. 28. Er der mon noget vi kan gøre herhjemme? (Ved at hun skal lægge på maven, og ikke i skråstol/autostol osv). Vi har lys og uroer/legetøj i venstre side, men hun vender sig altså ikke. Det gør hun dog til dels når hun er på maven og på arm. Men er der noget vi kan gøre for at strække hendes muskler ud selv?
Jeg tror hun er øm eller at det gør lidt ondt, for hun græder når vi prøver at "klodse" hovedet lidt op, med stofble eller pude.
Kunne virkeligt godt bruge én uge uden nye bekymringer - selvom jeg godt ved, at det hører med :-)
Forresten, tak for rådet ang. at putte hende uden at hun græder for meget. Allerede efter 2 dage (7-9-13) går det meget bedre. Vi slukker alt lyset og hun ligger fint og sover i sin tremmeseng i sin bløde voksipose (altså uden at den er bundet stramt som i barnevognen).
Med venlig hilsen Anja