Svar: Bruger mors bryst som sut for at sove
13. november 2006
Alder:
3 mdr.
Hej med dig
Jeg tror som din kæreste ikke at der sker noget ved at din dreng falder i søvn ved brystet, men på sigt har du fuldstændig ret i, at det kan være praktisk, at han kan falde i søvn uden:o) Jeg kan også fornemme, at det betyder meget for dig og derfor tænker jeg, at du skal prøve generelt at tænke modsat af, hvad du gør nu.
I den nye bog "Sov godt" som lige er kommet, beskrives metoden som de kalder for: spis-leg-sov-rutinen. Kort fortalt går det ud på, at man i dagtimerne lader barnet være vågent og lege en tid efter det har spist og først derefter lægger det til at sove. Man lægger altså ikke barnet til at sove umiddelbart efter måltidet, men putter et lidt mere vågent barn ind i seng eller i barnevogn så det lærer at falde i søvn uden brystet.
Det kan være et forsøg værd at tænke i de baner, putte ham, give ham noget han kan ligge og se på osv. og så se om han selv vil falde i søvn, mæt og træt efter spisning og leg.
Alternativet er at du ammer ham, men observerer ham nøje og stopper amningen før han falder helt i søvn. Hold ham svøbt både når du ammer og hold ham så fortsat svøbt, når du lægger ham fra dig, så han hele tiden føler sig omsluttet og tryg. Ellers er det alt for ubehageligt at blive flyttet ud af din favn.
Læg dine hænder beroligende på hans lille krop, vug ham blidt og prøv på den måde at lulle ham lidt i søvn. Lyt til hans vejrtrækning og se på hans øjne, så du finder det rette tidspunkt at flytte ham på. Nogle gange hjælper det at du starter med at putte ham på siden, men når han så sover, så skal han om på ryggen at ligge.
Håber at en af ovenstående metoder vil hjælpe jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske