Svar: Drikker for lidt - 7 mdr.
13. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mor til to
Tak for dit brev. Jeg svarer lige på dine spørgsmål i den rækkefølge de kommer:o)
Du har fuldstændig ret i at det din datters væskeindtagelse ikke er stor og et eller andet sted, må du jo have en lægelig accept af at det er i orden. Samtidig så må du jo så også se på, hvordan din datter trives.
Du beskriver en pige, som har godt gang i maven, som sover rimeligt godt (lige på trods af sangen om natten) og det er mit indtryk at hun vokser, virker glad og tilfreds i det hele taget. Så må du gå ud fra at hun får, hvad hun skal have.
Det er naturligvis en rigtig god idé at du forsøger at begrænse indtaget af fast føde, således at der fortsat er plads til mælk ved siden af. Det er på samme måde en god idé at sikre hende en vis mælkemængde via maden. Men det lyder jo som om du gør, hvad du kan.
Jeg tænker det er vigtigt ikke at øge den enkelte portionsmængde, men i stedet måske prøve at indføre et ekstra mindre måltid. Det kunne være en portion frugtgrød med mælk på eller det kunne være lidt brød i stykker og andet, som hun begynder at sidde med selv. Især når hun nærmer sig de 8 måneder.
Giv hende vandhold frugt, det kan være melon, mandrin og lignende. Du kan også prøve med lidt fortyndet æblejuice, måske hun gerne vil have det.
Jeg kan ikke se at der er noget i vejen for at du tilbyder hende kartoffel og broccoli da hun er rigtig glad for dette. Men måske du kunne begynde at variere det lidt, altså f.eks. tilsætte andre grøntsager, kød eller fisk i de grøntsager eller forsøge med andre ting i løbet af dagen, så du også forsøger at udnytte den naturlige nysgerrighed og lyst til at putte i munden som hun har nu.
Jeg synes ikke du skal stoppe natamningen. Det lyder som om hun her tager godt fra og den mængde mælk har hun rigtig godt af. Lad hende sove om aftenen og glæd jer så over at I forældre har aftenerne sammen:o) Der er ikke noget der er så skidt, at det ikke er godt for noget andet:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske