Svar: Fortsat amning eller modermælkserstatning?
13. november 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Beata
Med hensyn til amning og modermælkserstatning, så siger sundhedsstyrelsen jo at det er de første 4 måneder at amningen især er vigtig i forhold til at forebygge allergi. Dette tidspunkt er du således ovre nu.
Man kan også sige, at nogle forældre oplever det som en stor hjælp at barnet vil tage en flaske om aftenen, da de oplever at barnet sover lidt længere på modermælkserstatning end på modermælk.
Når man begynder at give flaske så vil der altid være en risiko for at barnet vil foretrække flasken fremfor brystet og at amningen således vil gå i stå. Da du nu har ammet i 4 måneder og amningen er veletableret, er det slet ikke sikkert det vil ske, men du skal vide at risikoen er der.
Det du beskriver lyder som om at du måske sidder og spænder lidt fordi du nu et par gange har prøvet at det går lidt i kaos. Det at du spænder forsinker din nedløbsrefleks, så i stedet for at det måske tager 30 sekunder for mælken at løbe til, så tager det i stedet 3 minutter - og din datter har så ikke helt tålmodighed nok til at vente på det.
Hendes uro ved brystet lyder lidt som om hun ligger og "hiver" eller "malker" netop for at få sat gang i mælken/nedløbsrefleksen.
Jeg vil i først omgang foreslå dig at du ved brystet prøver at dryppe lidt mælk ind i hendes mundvige med en lille sprøjte, som du kan købe på apoteket. Når hun mærker at der er noget at komme efter, så vil hun forhåbentlig sutte og tage fat og således få mælken til at løbe lidt hurtigere.
Derudover tænker jeg at det vil være en rigtig god idé, hvis du evt. kunne massere dit bryst lidt, stimulere brystvorten, lige inden du lægger til, så du får sat lidt gang i det hele før du så lægger hende til.
Du kan også prøve at lægge dig ned og amme. Nogle gange bliver børn netop i din datters alder meget let forstyrret under amning og at lægge sig på sengen i soveværelset, kan nogle gange gøre en stor forskel.
Det lyder ellers helt fint, som du allerede gør. Jeg håber at mine råd hjælper jer lidt videre. Og så må du tage en dag af gangen og se hvad der mon virker bedst for jer. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske