Brev:
Fortsat amning eller modermælkserstatning?
13. november 2006
Alder:
3 mdr.
Fortsat amning eller modermælkserstatning?
Kære Helen
Min datter på godt og vel 4 måneder har fra starten af udelukkende blevet ammet.
Det har fungeret rigtig godt, og jeg har været så glad for at kunne amme hende så længe, og vil da ønske det kan fortsætte.
Problemet er bare, at det hele er ved at gå i hårdknude. De hyggelige ammestunder er blevet en frygtelig ting, som bare skal overståes.
Når hun bliver lagt til brystet bliver hun hurtigt utilfreds, da mælken ikke løber med det samme, hvor hun derefter slipper og tager fat adskillige gange, for til sidst at nægte at tage brystet. Dette fortsætter mange gange indtil nedløbsrefleksen til sidst kommer og mælken løber fint. Men dernæst opstår næste problem, for lige så snart hun skal til "arbejde" for at få mælk, så bliver hun utålmodig og kaster sig frem og tilbage. Jeg har prøvet forskellige ammestillinger, men med samme resultat.
Hun spiser i max 8 minutter, og det hjælper heller ikke på det, at hun er så nysgerrig og ikke kan koncentrere sig om at spise.
Hun bliver ammet fra ét bryst ved hvert måltid, eftersom da hun fik tilbudt begge bryster kun spiste den første mælk, og nægtede at spise den mælk som mætter hende, da det jo kræver lidt mere arbejde. Derfor får hun kun ét bryst, hvor jeg så "tvinger" hende til at spise længere tid ved dette. Hun får lov at sutte lidt på det andet bryst for at stimulere det, men så heller ikke mere. Ved næste måltid skifter jeg så bryst.
Jeg overvejer at starte med MME, især om aftenen, da det er her det største problem er, fordi hun er træt og utålmodig. I går lavede jeg en flaske med max 10 ml, som jeg gav hende før amningen, for at give hende smagen af mælk. Det hjalp lidt, og hun spiste omsider fra brystet efter 40 minutters kamp.
Mit spørgsmål til dig går på, om jeg eventuelt skal til at supplere med MME om aftenen, da hun virker mere sulten og fordi det er så nedslidende at amme hende der? Jeg tænkte på at give hende lidt EFTER amning, så hun bliver mere mæt. Men er det en god idé?
Jeg vil prøve for så vidt som muligt med at amme, men synes bare det er hårdt, når hun kaster sig sådan frem og tilbage, og bliver så hys og utålmodig. Det skal siges at hun nyder at få flaske, og der er intet problem med det. Vil jo helst fortsætte med amning, da man hører så meget om forstoppelse med MME.
Kan jeg ændre noget ved mit ammeforløb (evt. tilbyde begge bryster) eller vil det være en idé at supplere med MME?
Med venlig hilsen
Beata