Svar: Sover meget, nok mad?
13. november 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Trine
Det lyder som om din datter har en fin evne til at regulere både sit søvnbehov og sit madbehov. Du beskriver en lille pige, som trives, pludrer, udvikler sig godt, vokser som hun skal osv. og derfor må du gå ud fra at hun kan nøjes med de 2 lure i løbet af dagen.
Med hensyn til mad, så plejer jeg at sige, at når børn kan spise ca 1 dl og det det går rigtig godt, maven fungerer osv. så kan man øge ved at tilbyde skemad 2 gange dagligt. Det er efter min mening bedre at give 1 dl. 2 gange dagligt (som så er grød og grøntsagsmos) end det er at give 2 dl. en gang dagligt.
Din datter gylper jo en del, så måske skal du lige vente lidt endnu, men mon ikke du kan forsøge med grøntsagsmos i løbet af de næste 2-3 uger.
Med hensyn til vand, så kan hun naturligvis godt få vand af flaske, problemet i det er bare at det hurtigt kommer til at tage pladsen op for mælken, som fortsat er hendes hovedindtag. Derfor bør vand gives af kop og øvelse gør mester, så der er ikke andet for end at blive ved med at forsøge.
Du må gå ud fra at når du tilbyder flaske, så tager hun, hvad hun kan kapere. Du kan jo ikke få mere i hende end du kan. Så kan du overveje om du skal gå tilbage til allomin1 da denne ikke mætter helt så meget og da hun så måske vil kunne drikke lidt mere af gangen.
Efter allomin er lavet om, hører det også til tilskudsblandinger og hun bør således ikke få mere end 400ml dagligt + at hun jo også får vælling - så en løsning for jer, vil nok være at bruge allomin 1 i stedet for allomin 2.
Når din datter vågner om natte og ligger og pludrer, så gør hun det højst sandsynligt i søvne og jeg synes ikke umiddelbart at du skal vænne hende til sutten - det kan hurtigt blive en dårlig vane. Hun lyder jo heller ikke til at være ked af det, så hun finder nok roen igen, på sin egen vis.
Håber jeg kom igennem det hele. Fortsat held og lykke med hende:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske