Brev:
Ændret søvn - 5 mdr.
13. november 2006
Alder:
5 mdr.
Ændret søvn - 5 mdr.
Hej Helen
Tak for dit sidste svar om sengelægning - det kører fint nu.
Til gengæld er der dukket nyt op omkring hendes søvn. Hun har altid sovet godt - blevet puttet ca. 22, vågnede ca 3-4 og igen ved 6-7-tiden, hvorefter hun har sovet til nitiden.
For et par uger siden begyndte hun så at vågne hver anden time for at spise. Hun får skemad to gange dagligt, så det burde ikke være sult der vækker hende. Sundhedsplejersken anbefalede at lukke for mælken mellem 24 og 6. Det gik rimeligt smertefrit - hun fik lidt vand, blev vugget lidt og sov igen. Men jeg synes det går den forkerte vej igen og hendes gamle gode rytme er væk.
Vi benyttede os af vintertiden, så hun bliver puttet ca 21 nu. Så vågner hun konsekvent ca kl. 1.30-2 - hvor hun jo ikke skal ammes, og hun bliver efterhånden rigtigt gal og ked af det. Hvor hun før skulle nusses og vugges lidt og hurtigt faldt hen skal jeg nu op og gå med hende og det varer en halv times tid før hun sover igen. Så sover hun et par timer og får mad, hvis hun ikke har fået en ekstra tår til natten omkring 23.30, ellers får hun først v. 6-tiden.
Vi trækker ikke pauserne mellem mælken end ca 6-7 timer - efter råd fra en anden sundhedsplejerske. Jeg synes også umiddelbart det er meget, hvis hun skal tage 8-9 timer allerede?
Derefter får hun en enkelt gang mere omkring kl. 8 som morgenmad. Hvilket hun lige for tiden også gerne vil udvide til flere gange.
Derudover ser hendes dag ud som følger:
Kl 10 - mælk og lur, ca 30 min
kl 12 - mos / grød
kl 12.30-13 - lur, ca i time
kl 14 - mælk
kl 17 - mælk og lur, ca 30 min
kl 19 - grød
kl 20 - nattøj og hygge
kl 21 - mælk og puttes
Som du kan se er det jo ikke et kæmpe problem, men jeg vil bare gerne give hende en rytme igen, der fungerer for både hende og os, så vi slipper for den store tur kl. 2 hver nat og kan få lidt længere søvn-perioder.
Hun er glad for skemad og spiser mellem en halv og en hel dl pr gang.
Håber du har nogle tanker om, hvad vi kan justere på.