Svar: Mad og amning - 7 mdr.
13. november 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Hanne
Lige nu hvor din søn tilsyneladende er lidt snottet, så er det nok meget rart for ham at blive ammet. Den lune mælk både beroliger og løsner jo og letter dermed hans vejrtrækning, så det er naturligt at han vælger dette - også om natten.
Men når det er sagt, så vil det være rigtig godt at jeres dreng begynder at spise andet end grød. Det er vigtigt fordi han via grøntsagmos jo naturligt får nogle vitaminer, proteiner osv. som han ikke får via grøden. Grøden er god nok, men du sikrer ham et mere sufficient indtag, ved at variere kosten mere i løbet af dagen.
Du skriver at din dreng nu er 7 måneder og at han nu er igang med lidt rugbrød. Det lyder jo rigtig godt og viser mig at han faktisk må være ret god til det med at tygge og fordøje mad. Derfor tænker jeg at han skal have meget mere af jeres mad.
Hvad spiser I til aften? Han må stort set få det hele. Naturligvis moset i en konsistens, som han kan klare - noget skal moses, andet kan han spise med fingrene, men han skal have familiemad som smager af noget - og det han ser I spiser:o)
Pasta med kødsovs, boller i karry, kartoffelmos og millionbøf, frikadeller og flødekartofler, fiskefrikadeller og remoulade, kogt torsk og persillesovs (husk lige det med de friske krydderurter), laks i ovn med ris osv. osv. Der er masser af retter som han vil elske og han skal have meget mere af det. Ofte kan aftensmaden også bruges til frokost dagen efter, så han kan få lidt tilbehør til sit rugbrød.
Med hensyn til amning, så er det jo altid svært at vurdere, hvor meget barnet egentlig får, når det ammes og det kan sagtens være en del. Rent ernæringsmæssigt har din dreng ikke længere brug for mælk om natten. Jeg kan se at du ammer kl. 03 - vil det sige at han sover fra kl. ca 20 til kl 03? For så er det helt i orden. Det er jo et langt stræk.
Det kunne måske være rarere for dig at det lange stræk lå mellem kl. 23 og kl 07 og i givet fald kunne du så prøve at lægge ham til når du selv går i seng. Han kan drikke i søvne der. Hvis det passer dig med amningen midt om natten, så lad det være - det skal jo ikke være mit behov, men dit:o)
Du kan godt forsøge om du kan spring en af amningerne om dagen over, men igen kommer det helt an på hvor meget du fornemmer at han får. Han er jo stadig så lille at han også har behov for en del modermælk. Umiddelbart vil jeg sige at 3 amninger skal han i hvert fald have, men 4 og 5 kan også være i orden. Mere behøver han dog nok ikke:o)
Jeg er usikker på, hvad du mener med at stoppe amning, når han skal ud at sove om dagen. Du må gerne amme ham inden han skal sove, hvis I begge har det godt med det, men du må også godt forsøge om du kan putte ham uden amning og så i stedet prøve at amme, når han vågner eller i forbindelse med et måltid, så amningen ikke forbindes med det at sove.
Generelt tænker jeg at børn ofte selv begynder at sige amningen fra på et tidspunkt - ofte i 9-10 måneders alderen, hvor de spiser meget mere og hvor amningen automatisk nedsættes og ikke længere er så interessant. I stedet for bryst kan du give ham mælk af en kop, når han skal sove, eller give ham en sut eller en sutteklud at ligge med.
Det hjælper nogle gange lidt på vejrtrækningen at komme ud i frisk luft, det afhænger dog meget af hvad forkølelse vi taler om. Hvis din dreng er almindeligt snottet og ikke har feber eller andre symptomer på utilpashed, så er det okay at sove ude. Men hvis han hoster og generelt virker lidt sløj og mere en almindeligt forkølet, så synes jeg ikke han skal sove ude. Så er det bedre at have ham indendøre og så lufte godt ud i rummet han skal sove i, så der er frisk luft der.
Håber at jeg fik svaret på det hele?
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske