Brev:
Mad og amning - 7 mdr.
13. november 2006
Alder:
7 mdr.
Mad og amning - 7 mdr.
Kære Helen Lyng Hansen
Vi har en søn på 7 måneder. Han begyndte at få lidt grød (lavet af pulver) og frugtmos, da han var 4½-5 mdr., før der, har jeg ammet fuldt ud. Efter ca. 14 dage, ville han ikke spise det mere, kun have mælk fra mig. Han begyndte at spise lidt grød igen, da han var ca. 6 måneder. Nu ser hans spise-skema sådan ud:
Kl. 7.00: havregrød (af ca. 0,5 dl. vand), får vand til
Kl. 9.00: mælk ved mig, inden han kommer ud at sove (sover ca. 2 timer)
Kl. 11.30: lidt rugbrød med leverpostej (han spiser ikke så meget af det, har prøvet med andet pålæg, men vil helst have leverpostej) og grød for resten (af ca. 0,5 dl. vand), får vand til
Kl. 13.00: mælk ved mig, inden han kommer ud at sove (sover ca. ½ time)
Kl. 14.30: most banan eller frugtmos eller vi prøver brød og ost eller A38, får vand til. Hvis han ikke vil have noget som helst, giver jeg mig, og laver lidt grød til ham, som han lapper i sig.
Kl. 16.00: mælk ved mig, inden han kommer ud at sove (sover ca. ½ time)
Kl. 18.00: grød (spiser her en pæn portion, ca. af 1 dl. vand). Får vand til. Gumler brød eller andet, mens vi spiser færdig
Kl. 19.00: mælk ved mig (ca. 20 min.), inden han skal sove (sover kl. 20.00)
Jeg er oppe mange gange om natten, for at give ham sutten, inden han vågner for meget, for ellers kan han kun ”trøstes” ved at blive lagt til amning. Han sover ca. til kl. 03.00, hvor han får mælk ved mig, spiser ca. 20 min. Vågner 6.30.
Jeg veksler mellem forskellige slags grød, en er mere favorit end andre. Vi har ofte prøvet at give ham grøntsagsmos (også før frugtmos), men han vil ikke have det (ser ud som om, vi vil forgive ham, til trods for at vi moser og moser og gør det så tyndt som vi kan).
Får han for meget grød? Hvordan kan jeg få ham til at spise andet? Jeg vil gerne blive ved med at amme ham, men hvor meget er acceptabelt? Han skal jo have noget rigtigt mad….. Er det ”nok” med at amme, inden han skal sove til nat? Hvad med om dagen, hvad skal jeg give ham der, inden han skal sove, hvis jeg skal give ham noget? Hvornår skal jeg helt stoppe med at amme ham, når han skal ud at sove om dagen?
Er det OK at ligge ham ud at sove i barnevognen, når han er lidt snottet og hoster lidt? Han er lagt ud i flyverdragt. Det trækker ikke, hvor han ligger.
Håber du kan hjælpe….
På forhånd tak.
Med venlig hilsen
Hanne