Brev:
Vuggestue skift - 17 mdr.
13. november 2006
Alder:
17 mdr.
Vuggestue skift - 17 mdr.
Käre Helen,
Vi har af forskellige ärsager besluttet os til at skifte Ronjas vuggestue/börnehave (hvor hun har väret i ca et är til Januar). Det har ikke väret nogen hel nem beslutning, men vi tror at det pä lang sigt er den bedste lösning for Ronja.
Hovedgrunden er at Ronjas nuvärende vuggestue/börnehave ikke har nogen egen have/legeplads og börnene kommer praktisk aldrig ud i frisk luft (i modsätning til hvad vi blev fortalt ved tilmeldingen i sin tid). De dage hvor Ronja er der hele dagen, fär vi mange gange en pige hjem, som er fyldt med fysisk energi og krudt – istedet for en trät pige! Man kan virklig märke at hun ikke rigtigt har haft mulighed for fysisk udfoldelse og dette bliver mere og mere udpräget jo äldre og aktiver hun er.
Forskellige samtaler med pädagogerne og ledelsen bevirkede desvärre ingen ändringer pä dette omräde. Vi har sä fäet tilbudt en plads i en anden kombineret vuggestue/börnehave fra den 1. Januar 2007. Infrastrukturen er helt i top og der en stor have og legeplads. Börnene er inddelt i tre aldersblandede grupper (11 börn per gruppe i alderen 3mdr – 6 är) og der bliver lagt stor vägt pä at börnene kommer ud hver dag (dette er ikke ubetinget normalt i Schweiz) og i det hele taget fär brugt energi. Vi fik en fint indtryk da vi var der og kender ogsä institutionen igennem vores venners barn.
Generelt virker det hele mere professionelt, men mäske ogsä lidt mere upersonligt. I Ronjas nuvärende Institution er de kun 15 börn i et lille hyggeligt hus.
Selvom vi föler, vi har taget den rigtige beslutning og at det pä langt sigt er den bedste lösning, kan vi ikke lade väre med at väre bekymrede. Selv om vi foräldre ikke er sä tilfredse med den nuvärende vuggestue/börnehave er Ronja jo glad for at väre der, er godt integreret i gruppen og meget glad for pädagogerne. Og med den alder hun har nu, er hun jo meget opmärksom pä hvor hun er, hvem der er omkring hende osv.
Jeg er selvfölgelig bange for om hun bliver lige sä glad for at väre det nye sted, om hun fär en god kontakt til pädagogerne, om pädagogerne og de andre börn er söde, om det hele er for stort og uoverskueligt for hende, osv. Pä den anden side har Ronjas nuvärende närmeste kontaktperson sagt op per 1.1.07, sä der ville jo väre kommet et skift alligevel.
Mit spörgsmäl gär pä hvordan vi bedst forbeder Ronja pä dette skift – om vi overhovedet kan forberede hende? Jeg er lidt usikker pä hvordan vi bedst tackler dette.
I den nuvärende vuggestue/börnehave (ogsä en aldersblandet gruppe) har de et standardiseret afskeds-ritual, hvor de forbereder börnene när nogen forlader gruppen. En mäned för afskeden bliver de andre börn informeret og Ronjas billede bliver hängt op sammen med en ballon pä en „afskeds-tavle“. Den sidste uge bliver der sä hverdag i forbindelse med God-morgen sangen nävnt at Ronja snart ikke er der mere.
Hvormeget af dette forstär Ronja mon? Hun er nu knap 17 mäneder. Har du nogen ideer/forslag til hvordan/hvornär/hvor ofte vi som foräldre bedst kan forklare hende/forberede hende pä at hun skal slutte i den nuvärende og starte i en ny vuggestue/börnehave?
Hun forstär mere eller mindre alt hvad vi siger, men dette tema er jo nok noget mere abstrakt for hende….Men jeg synes at det er vigtigt at vi starter med at tale med hende om det pä samme tid som det gör det i institutionen.
Det andet spörgsmäl drejer sig om inköringsfasen.
Vi har planlagt ca 2 uger til indköringen, en uge för jul/nytär og den förste uge efter nytär. I den förste uge kommer hun til at väre bäde i den gamle og i den nye vuggestue (fx. fra 8-13 i den nuvärende vuggestue/börnehave og sä et par timer i den nye sammen med mig om eftermiddagen). Mon det kommer til at forvirre hende? Ugen efter nytär er hun sä kun i den nye institution til indköring og ellers hjemme. Er det mäske bedst at afslutte den gamle vuggestue först og sä derefter starte med indköringen?
Gläder mig til at läse dit svar og häber at du mäske har nogle ideer og forslag.
Kärligst Ronjas mor