Svar: 7 mdr. og har aldrig sovet godt
2. december 2003
Alder:
7 mdr.
Kære Mia
Jeg kan godt forstå at du er træt og har behov for at sove, det har din søn også. En sammenhængende søvn er vigtigt for jer alle tre.
Jeg er bestemt ikke tilhænger af skrigemetoden, da jeg mener at børn skal være forholdsvis store før de ikke føler sig forladt, når man går. De er ytrygge og derfor græder de, når man går fra dem.
Men samtidig, så er det også en uholdbar situation for jer og måske kan det hjæpe dig, hvis du siger til dig selv at det også er for din drengs bedste at sove igennem. At det ikke kun er dit behov, der skal dækkes.
Din søn har fået en vane, som går ud på at du bliver siddende hos ham til han sover, at der skal underholdes og at man får sutten, hver gang man taber den i søvne. Du kan ikke regne med at han selv vil bryde denne vane, det er dig og far der skal gøre det.
Jeg anbefaler det der hedder "se-til-metoden". Det betyder at du putter din dreng, efter et fast ritual og forlader værelset. Hvis han har mulighed for at sove i eget værelse, kan det være en god idé, da I så måske ikke er helt så tilbøjelige til at reagere på de mindste lyde han laver.
Når I er gået fra ham, ja så vil han sikkert græde, netop fordi han føler sig forladt. Derfor skal du vise ham at du stadig er der, ved at gå ind til ham, stryge ham lidt over håret, putte ham og gå igen. Det skal du blive ved med. Jeg plejer at sige at et passende tidsinterval, hvor man kigger ind er ca 3 minutter.
Hvis han dybt ulykkelig, så skal du naturligvis trøste ham, men du skal samtidig være konsekvent og putte ham igen, så han lærer at det er sådan det skal foregå.
Det kan være meget svært at bryde en "dårlig vane" og det tager lidt tid. Jeg vil derfor foreslå dig at I laver en nat-dagbog, hvor I skriver ned hvor meget han vågner/græder, hvad I gør osv. Det kan hjælpe jer til at se, at der for hver nat der går, måske er et lille fremskridt, som ellers kan være svært at få øje på.
Der går nogle måneder endnu før han selv kan tage sin sut om natten. Det kan hjælpe ham at holde sutten, hvis der er en stofble igennem den. Hvis I fortsætter med at give ham sutten natten igennem, så må I også indstille jer på at ligge med det ene ben ude af sengen og en sut i hånden det næste stykke tid.
Du skal ikke begynde at give ham mad om natten. Hvis han virker tørstig, kan du tilbyde lidt vand af en kop, men behovet for mad skal dækkes i løbet af dagen.
Nogle børn spiser meget og andre mindre. Selvom din søn er småtspisende, så kan det godt være at du kan få et ekstra måltid ind om eftermiddagen, således at han efterhånden når op på 4 måltider dagligt + flaske og kop ved siden af.
Det er godt at I som forældre støtter hinanden og det er også meget vigtigt at I er eninge om, hvordan I vil gøre. Det kan ikke nytte noget at I har aftalt at far putter og du så kommer rendende, fordi du nu kan "trøste bedre". Hjælp hinanden med at holde fast i de aftaler I laver.
Om I skal have flere børn vil tiden jo nok vise:o) Ofte siger kvinder jo også efter fødslen at det gør de i hvertfald ikke igen, men alligevel er der jo mange som trods alt, synes det var det hele værd.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske