Svar: Vi har også problemer med sengelægning
28. september 2006
Alder:
9 mdr.
Kære Anne
Du har fuldstændig ret i at det er rigtig svært at vurdere hvad der er det reelle behov og hvad der er alder og vilje, når børn har den alder, som din dreng har. Man kan meget nemt komme i en situation, hvor det hele ender med at køre i uhensigtsmæssig retning.
Det første som slår mig er, at jeres dreng protesterer mod at blive lagt i egen seng, når han er startet i din favn. Det er der jo sådan set ikke noget at sige til - en seng er jo ofte kold at komme i og det er da bestemt meget dejligere at sidde på skødet hos mor.
Jeg tænker derfor at I som det første skal gøre sengen dejlig at være i. Det kan være at bruge en flonelslagen i stedet for et bomuldslagen, det kan være at lune dynen lidt på forhånd, evt. med en varmepude - du skal naturligvis sikre dig at den ikke er for varm.
Derudover tænker jeg at I skal forsøge at putte ham i sengen med det samme. I kan evt. elevere hans hovedende lidt - læg en pude eller et ringbind eller to - eller lignende ind under madrassen i hovedenden, så han ligger eleveret og giv ham så flasken i hans seng. Sid ved siden af ham, kærtegn ham blidt imens han får flasken og hjælp ham på den måde til at finde roen i sin egen seng.
Håber dette lille råd kan hjælpe jer lidt videre:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske