Brev:
Vi har også problemer med sengelægning
28. september 2006
Alder:
9 mdr.
Vi har også problemer med sengelægning
Hej Helen
Allerførst en stor tak for dine rigtig gode råd og skulderklap. Det er bare så dejligt at kunne vende nogle ting med dig, når de bliver lidt svære at tumle alene.
Min dreng på ni mdr. er kommet i separationsangst-fasen, hvilket jo er naturligt nok. Derfor får han lov til at komme ind til os og sove, når han vågner i løbet i af natten. Men nu er det så at tingene pludselig griber om sig. Nu vil han ikke lægges i barnevognen og bestemt heller ikke i hans egen seng om aftenen.
Mht. barnevognen så putter jeg ham, går, kommer igen efter 1 min. osv. han skriger og kører sig selv mere og mere op, men til sidst falder han i søvn.
Om aftenen får han sin vælling, vi synger og sidder i en stol på hans mørklagte værelse - nøjagtigt som vi altid har gjort! Han falder ofte i søvn i mine arme, men så snart jeg har lagt ham i hans seng vågner han og skriger vildt. Vi gentager her princippet i at komme ind og putte ham når der er gået et min. (Mere kan jeg ikke bære). I går tog det en halv time for ham at falde i søvn.
Når han så vågner kl 21 og skal have en flaske mere så gentager det hele sig igen. Bortset fra at jeg ikke har haft energi til kampen og derfor har taget ham med ind i vores seng. Men den løsning er jo ikke holdbar hvis vi en dag har gæster e.l.
Jeg ved godt at det er et meget almindeligt problem, men jeg er meget splittet med hensyn til, hvordan jeg skal gribe det an. Jeg bryder mig ikke om at han skal græde og være ked af det, men samtidigt er jeg godt klar over, at han har en stor vilje og er måske er ved at oparbejde en dum vane.
Jeg kan egentlig godt lide tanken om at give barnet alt hvad det har brug for af tryghed og nærhed, men synes det er meget svært at vurdere hvad der er reelle behov og hvad der er vilje og hysteri.
Jeg håber at du endnu engang kan hjælpe mig med et godt råd.
Hilsen Anne