Svar: Om at falde i søvn - 2 mdr.
27. september 2006
Alder:
2 mdr.
Kære D.G.
Tillykke med den lille dreng.
Det er kun naturligt at din dreng har behov for brystet for at falde i søvn, når han ikke er ældre end han er nu. De fleste børn er langt ældre inden de ikke falder i søvn ved brystet mere. Det betyder dog ikke at du ikke kan prøve nogle gange at putte ham, inden han falder helt i søvn og sover tungt.
Det er fint, hvis hans seng står i soveværelset, når han er så lille som han stadig er. Det vil også gøre det lettere for ham at falde i søvn i sengen, da rummet så er genkendeligt.
Da han ikke engang er 3 måneder endnu vil han fortsat være meget selvregulerende, hvad angår søvn og måltider og det skal han have lov til. Du kan dog sagtens begynde at indføre et putteritual. Det kan være at du ammer ham, skifter ham, svøber ham, giver ham flaske, giver ham en sut - putter ham med en sutteklud og stille og roligt lægger ham over i hans egen seng imens han fortsat er svøbt.
Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favne ned i egen seng. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der.
Når han har spist hos dig om natten, så prøv på samme måde at få ham over i hans egen seng, hjælp ham med at finde en rar stilling at sove i, putte ham, kærtegne ham blidt, evt. give ham en sut eller hans sutteklud, som er en del af putteritualet og hjælp ham med at sove videre der.
Jeg ved godt du skriver at han ikke vil tage sut, og det er der nogen børn som ikke vil, men nogle gange vil de faktisk godt acceptere den, hvis det bare er et spørgsmål om at finde roen.
Med hensyn til julefrokosten, så sker der jo meget på et par måneder og din dreng vil så måske kunne finde roen med sin sutteklud og sit genkendelige putteritual. Tag en dag af gangen og lad være med at se problemerne før de er der:o) Det skal nok gå alt sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske