Svar: Skemad, vil ikke spise
27. september 2006
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
For det første skal du ikke undskylde og for det andet, så har du jo fuldstændig ret i at råd om "mad som smager" osv. ingen effekt har, hvis hun slet ikke åbner munden.
Det lyder fornuftigt at du har din egen sundhedsplejerske ind over, for jeg kan jo ikke se, hvad der sker. Nogle gange skal man nemlig presse barnet lidt, for at de finder ud af, hvad det handler om - men jeg kan jo ikke se om du allerede gør det eller om du kunne gøre noget anderledes. Det vil din sundhedsplejerske kunne se. Hun har udtalt at du er meget pædagogisk - men hvad ligger der i det? Lader du din datter styre for meget? Jeg spørger bare:o)
Jeg synes det er et godt råd, det der med at din datter selv skal putte maden i munden og have mulighed for at sidde med mad selv. Men, hvis hun kun leger med maden - så tænker jeg - putter hun aldrig noget i munden? Hvad med legetøj? Hvad med hendes fingre? Bruger hun sine læber, siger "brrrr-lyde" osv.? Det siger jo noget om, hvorvidt det er der problemet ligger - måske er hun slet ikke interesseret i at komme i munden.
Det kan nogle gange hjælpe at holde en pause på nogle dage og så forsøge igen, så man ligesom starter forfra. Det hjælper også nogle gange at tilbyde mad fra mors tallerken, når I sidder ved bordet og spiser. Det er generelt vigtigt at spise sammen og det er vigtigt at jeres datter sidder i høj stol ved bordet og ser på, hvordan I andre spiser.
Det er også vigtigt at du er en "skuespiller" som formår med din mimik at fange hendes interesse og hvad spisningen egentlig handler om, så alt andet ikke er mere interessant en det. Og det kan i forhold til nogle børn være rigtig rigtig svært og det er ikke dig, som ikke kan det - husk på at far og bedsteforældre heller ikke kan. Men det er vigtigt virkelig at gabe op, sætte lyd på mmmmm - smager godt - mam, mam osv. Helt overdrævet og gerne lige foran dig. Din datter i den højestol ansigt til ansigt med dig.
Der skal virkelig bruges energi her:o) Jeg håber det snart lykkes at få knækket koden, så din datter begynder at spise:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske