Brev:
Skemad, vil ikke spise
27. september 2006
Alder:
6 mdr.
Skemad, vil ikke spise
Kære Helen
For 14 dage siden skrev jeg til dig ang at udvide menuen til min 6 mdr gamle datter. Siden da er det udelukkende gået ned af bakke med skemaden - og er nået til et punkt nu, hvor jeg er ved at blive aldeles fortvivlet !!
Problemet er, at hun er fuldstændig uinteresseret i ske/mad - som jeg tolker det! I hvertfald er munden hermetisk lukket og hun er meget svær at lokke til at åbne den. I et stykke tid har vi kunnet lege maden i hende med forskellige narrestreger - men den går heller ikke rigtig længere. Flere gange dagligt må jeg opgive og smide hele portionen ud igen, uden så meget som at have fået en eneste skefuld i hende.
Hun bliver egentlig ikke ked af det - men hvis hun gør, eller signalerer tydeligt at hun ikke vil have noget - stopper jeg med det samme. Det virker som om hun bare ingen interesse har - og lever jo derfor stadig mere eller mindre kun af MME.
Hun piller ved hynden på stolen, sin hagesmæk, en ekstra ske hun får i hånden, er opslugt af loftet - alt andet end at spise. Igår og idag fik jeg hende dog til at spise lidt majsgrød. Hele seancen tager 3 kvarter, men ikke med en eneste skefuld åbner hun af sig selv munden og spiser.
Jeg håber ikke du misforstår mig - jeg tvinger hende på ingen måde til at spise - men jeg er virkelig ked af, at det ikke fungerer for os. Jeg har forsøgt med meget forskelligt mad, men idet hun jo ikke åbner og smager på det, mener jeg ikke det er et spørgsmål om at hun ikke kan lide det - for så langt kommer vi jo ikke engang. Det er heller ikke et spørgsmål om at være mæt - for når giver hende hendes flaske efter et mislykket forsøg drikker hun jo som regel uden problemer.
Vi lader hende altid sidde med ved aftensbordet. Jeg har prøvet at sætte mig i enerum uden forstyrrelser - prøvet med et tændt TV for at se om hun bliver distraheret og derfor spiser - men ingen forskel gør det. Jeg har ladet både min mor og svigermor prøve - for at se om det er mig/min mand der er forkert på den, men heller ikke... Jeg prøver 1-2 gange om dagen (i de sidste 2 uger), for ikke at risikere at gøre hende frustreret...
Min SP syntes jeg er meget pædagogisk og tålmodig - og mener jeg bare skal fortsætte med at prøve. Hun tror det er et spørgsmål om at hun ikke er tryg ved skeen (efter hun var indlagt med slem diarre havde vi en en efterfølgende pause fra skemad på 3 uger) Jeg er måske ikke helt overbevist, for vi havde en god uges tid hvor det hele kørte fint og flot efter hospitalsbesøget.
SP mente også jeg kunne prøve at give hende noget mad i hånden, en pasta skrue fx - men min datter forstår vist ikke at det er mad, hun piller bare lidt ved det og smider det på gulvet...
Min datter er en energisk, glad, grinende og tillidsfuld pige. Hun triller rundt på gulvet og sidder så småt selv i længere tid uden støtte. Hun tager fint på og trives. Så når jeg kigger på hende ser jeg ikke noget som giver mig anledning til bekymringer.
Jeg trænger virkelig til at få dit syn på sagen. Jeg tænker meget på hvad der sker ernæringsmæssigt, når hun ikke får fast føde? Jeg har prøvet at tage et par dages pause - men skal jeg evt holde en længere pause?
Som du sikkert kan høre er jeg godt forvirret - og jeg glæder mig meget til at høre din mening. Det er så fundamentalt at føde, mætte og ernære sig barn - når det ikke lykkedes føler man sig utilstrækkelig - og det gør mig ked af det......
Jeg undskylder det lange indlæg.
På forhånd tak
Mor