Svar: Primperan
27. september 2006
Alder:
3 mdr.
Kære Louise
Det er bestemt ikke en fejl og det er ærgeligt at din læge ikke har hørt om dette.
Jeg har hørt at der er lavet undersøgelser som viser at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at man efterfølgende kan få barnet til at spise hos sig. Tanken er dog at barnet netop vil det, når mælken er der.
Jeg har dog også hørt at der er undersøgelser som viste at effekten ikke var til stede, at der ikke blev skabt øget mælk hos kvinder som fik primperan (Metoclopramide) i forhold til gruppen af kvinder som ikke fik det. Men det udelukker vel ikke at gøre et forsøg.
Jeg skal undersøge det nærmere og se om jeg kan finde undersøgelse at henvise til:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske