Svar: Kravler hun mon inden hun går?
14. september 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Susanne
Det lyder som om din datter er i fuld gang med sin motoriske udvikling og det på en rigtig fin og sund måde. Det er rigtig flot at hun i en alder af 8 mdr, allerede har kræfter til at rejse sig ved tingene og det må hun gerne gøre.
At krybe fremad på gulvet er rigtigt i forhold til hendes udvikling og det hun foretrækker lige nu, fordi det forsat er hurtigere for hende. Det er en rigtig god idé, at du hjælper hende med at komme op i kravlestilling, og når hun står der, så hjælp hende med at vugge frem og tilbage. Du skal ikke forsøge at flytte på hendes hænder og fødder, det kommer automatisk via vægtoverføringen, når hun lærer at vugge frem og tilbage.
At lære at gå er en langsommelig proces og det har, på samme måde som alt muligt andet i barnets udvikling, forskellige faser.
Når først barnet lærer at bære sin fulde vægt og stå fladt på gulvet, når noget støtter det, så lærer de hurtigt at trække sig op at stå. De starter med at hive sig selv op (hånd over hånd) ved hjælp af tremmerne i sengen eller møblerne på gulvet.
Det er her din datter lyder til at være nu.
Herefter lærer barnet at gå med en eller anden form for støtte, ved at 'krydse' sig frem. De trækker sig op ved møblet, lader hænderne glide langs møblets kant, hvorefter den ene fod følger efter med et lille skridt til siden.
I begyndelsen af denne fase vil barnet stadig bære noget af sin vægt med hænderne og er derfor nødt til at flytte sine hænder samtidig med at benene flyttes, men øvelse giver selvtillid og efterhånden vil barnet lære at træde tilbage fra det, som det holder fast i og bevæge sig ved at flytte hånd over hånd. Hver gang der flyttes en hånd tages også et skridt med foden og pludselig vil barnet kunne stå helt oprejst og kun holde let ved noget for ikke at miste balancen.
Gradvist bliver balance evnen bedre og det varer herefter ikke længe før barnet er klar til at give helt slip og stå af sig selv.
Som du kan høre så handler det at lære at stå, at krydse rundt, og at lære at gå, alt sammen om barnets selvtillid, muskelstyrke og koordinationsevne. Der er således endnu masser af tid, hvor din datter også kan lære at kravle.
Og skulle det vise sig at hun hører til de børn, som lærer sig at gå før de kravler, så fred være med det. Du kan jo ikke hindre hendes udvikling. Så må du bare sikre dig at hun senere hen lærer sig kravleteknikkens svære kunst.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske