Svar: Søvn og mad pige 5 måneder
14. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Cecilia
Jeg synes du skal arbejde på at få en fast rytme for dagen og begynde at se lidt mere på klokken, end på din datters signaler.
I forhold til hendes alder, vil det være relevant at hun sover 3 gange dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en sen eftermiddagslur. Derudover fortæller du at hun er glad for skemaden, men hendes appetit er falder og at hun også har tendens til forstoppelse. Det tror jeg hænger sammen, så det er vigtigt at du giver hende laktulosen, men derudover er det rigtig vigtigt at du tilbyder hende varieret kost.
Hun er 5 mdr nu og jeg ved ikke, hvorvidt hun lige er blevet 5 mdr eller om hun nærmer sig de 6 mdr. Det har lidt at sige i forhold til, hvad du kan tilbyde hende af skemad. Hvis hun er 5½ måned, så må du f.eks. godt begynde med lidt havregrød og du kan også godt begynde at variere hendes grøntsagsmos mere, så hun får nye smagsvariationer og også større variation - også for at sætte gang i maven.
Du må gerne tilbyde hende grød og mos 2-3 gange dagligt. Og derudover amme, som du plejer. Hvis hun ikke rigtig gider det der amning, så prøv at amme hende, når hun vågner i stedet for at fokusere på at hun skal ammes i søvn. Det lyder som om at det med at blive ammet i søvn, aldrig rigtig har fungeret hos jer alligevel. I stedet kan du så prøve at tilbyde hende lidt lun mme eller vand af en kop at sove på.
En plan for dagen med 2-3 måltider skemad, samt 3 lure, kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Havregrød, evt. med lidt frugtmos og mme på. Anden grød kan også bruges, hvis hun endnu ikke er helt gammel nok til havregrøden.
Puttes til formiddagslur, evt. amning, eller lun mme eller vand af kop før putning.
Frokost: Ammes, når hun vågner af lur og tilbydes ca 1 times tid efter grøntsagsmos.
Puttes til middagslur, evt. amning, eller lun mme eller vand af kop før putning
Eftermiddag: Ammes, når hun vågner af lur
Sen eftermiddag: Ammes evt. igen, eller lun mme, eller vand af kop før putning
Powernapper 30 minutter.
Aften: Grøntsagsmos, vand af kop
Puttes til natten, ammes først
Sen aften: Amning
Nat: Evt. amning
Det er vigtigt at du indfører et fast putteritual, som går igennem hele dagen og det er uanset om det er når du putter hende inde eller hvis du indfører en fast tur med barnevognen dagligt.
Prøv at fokusere på indtaget af mad. Hun må gerne spise en lille dl. til hvert måltid. Og så må hun gerne drikke rigelig af kop ved siden af. Væske er også med til at holde maven igang.
Prøv så at holde lidt fast i tiden, så du f.eks. altid gør klar til formiddagsluren omkring 9.30 osv. som dagen nu passer for jer. Lad være med at fokusere på at "åh, nu sov hun kun 30 minutter" - men prøv i stedet at fokusere på "det var godt du fik en lille lur". Stille og roligt skulle rutinen gerne gøre at hun begynder at sove lidt længere af gangen og meget hurtigt vil I så måske kunne nøjes med 2 lure dagligt, som så vil vare lidt længere.
Håber det lykkes for jer. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske