Svar: Hvornår kommer menstruationen efter en fødsel?
14. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det er vidt forskelligt, hvornår menstruationen kommer igen efter en fødsel. Hos mange kommer den, når amningen begynder at trappes ned, som du også ser hos de fleste i mødregruppen. Men der er også kvinder, hvor den lader vente på sig i 1 år eller mere.
Der kan også være stor forskel imellem barn nr. 1., 2., 3. eller 4. Kvinder som har født flere gange kan ofte fortælle, at menstruationen kom efter få måneder med den ene, men efter nr. 3 gik det pludselig 14 måneder og efter nr 2 og 4 var det også helt anderledes. Så der er ingen faste regler for det.
Det er dog sådan, at man jo har ægløsning før menstruationen kommer og derfor kan man godt blive gravid, da du jo ikke ved, hvornår menstruationen vil komme igang igen. Derfor duer amning ikke som præventionsmiddel. Tal med lægen om, hvad han/hun vil anbefale i stedet eller brug kondom indtil din menstruation er igang igen.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske