Svar: En bog om familiemad?
13. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Signes mor
Der findes rigtig mange gode bøger med opskrifter til børn. Det undrer mig at de ikke har et udvalg hos boghandleren, som du kan se igennem og vælge ud fra?
Nå men, Annebel Karmel er en meget brugt kogebogsforfatter, når det drejer sig om mad til børn i forskellige aldre. Hun har en hjemmeside: www.annabelkarmel.com, hvor du også kan hente inspiration, men flere af hendes bøger er også udgivet på dansk.
Gyldendal har bl.a. udgivet:
Forfatter: Sif Orellana, titel: "Krudtugler og kanelsnegle - Opskrifter, tips og idéer til familier med børn"
Forfatter: Camilla Plum, titel: "Ælle, bælle frikadelle - Mad for børn og voksne"
Politiken har bl.a. udgivet:
Forfatter: Anne Hjernøe m.fl., titel: "Politikens bog om barnemad - fra mos til middagsmad".
Du skal naturligvis være opmærksom på at der kan være ændringer lige netop i forhold til mad og forskelligt indtag. Det er derfor vigtigt at vælge en forholdsvis ny bog og du skal være opmærksom på at kogebøger skrevet af udenlandske forfattere kan følge andre retningslinier end her i DK. Men så har du jo sundhedsstyrelsens lilla at følge, hvis du bliver i tvivl:o)
Du kan også gå på biblioteket og se hvad de har der.
Med hensyn til afføring, så synes jeg ikke de skal være meget hårdt. Sørg for at hun får rigeligt at drikke - gerne vand. Prøv at give hende lidt sveskemos og hvis det ikke hjælper, så kan du overveje laktulose. Men i første omgang lyder det som væske, og måske lidt mos.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske