Brev:
Mareridt og trods
13. september 2006
Alder:
3 år
Mareridt og trods
Hej Helen
Vi har fået et gennemgribende problem med vores store pige på 3 år. Hun har mareridt næsten hver nat og det er blevet meget slemt her i den sidste måneds tid. Hun har aldrig været mørkeræd og har altid været god til at sove.
Det startede meget pludseligt da hun var 2½ år med at drømme om en hund. Hun er meget bange for hunde, og hvis hun ser en, gisber hun og bliver helt panisk mens hun skriger! Om natten kunne hun vågne og virke helt vildt panisk bange for en hund. Og lige gyldigt hvad vi sagde, var hun overbevist om, at der var en hund. Også selvom vi tændte lyset på hendes værelse.
Vi prøvede også en overgang med en natlampe, hvilket vi ikke er tilhænger af, da jeg mener, at børn skal vide hvornår det er nat og dag. Dermed ikke skal gøres afhængig af en lampe som brænder hele natten. Måske er jeg lidt for firkantet her!
Der har dog været op og nedture. Hun kunne have lange perioder, hvor der ikke var noget, og pludselig kom det igen med fuld styrke. Efterhånden ændrede hendes mareridt sig til at handle om en abe, efter vi havde set nogle aber i tv.
Igennem den sidste måneds tid, er hendes mareridt forværret væsentlig og er skiftet fra en hund til en løve!! Det er blevet helt ekstremt idet, hun vågner, skriger og spurter ind til os som om der virkelig ER en løve i hælene på hende. Hendes hjerte hamre så vildt, og hun ryster af skræk. Hvis hun får lov til at ligge hos os (det gør hun KUN, hvis det er i de tidligere morgentimer, da vi slet ikke kan sove med hende i vores seng), falder hun til ro med det samme og falder i søvn igen. Putter vi hende inde i hendes seng, protesterer hun, begynder at græde, men falder rimlig hurtigt til ro igen.
De fleste gange, kommer hun dog rendende 2–3 gange natten igennem, pga. ”løven”. HVER gang hun vågner, når hun dog at tænde for lyset på hendes værelse, og tage sin nusseklud, sovedukker og bøger med ind til vores seng, hvilket vi undrer os over, at hun kan have ”tid” til. På den anden side, er det ultimative tryghed for hende at sove med.
Det sidste nye er (hvis vi har lagt hende ind i hendes egen seng igen), at hun selv tænder det store lys, og sidder og kigger.
For snart 3 måneder siden flyttede vi til Sydspanien, som helt sikkert har været et stort skift for hende. Hun er for 1 uge siden startet i en skole, hvor hun selvfølgelig ikke kan kommunikere med nogen. De sidste par måned er hendes mareridt forværret væsentligt, og det er virkelig et problem for os alle.
Hendes angst for løver er nu også i dagtimerne, hvor hun pludselig kan være bange for at der er en løve på hendes værelse, på badeværelse eller i stuen. Dette kan resultere i, at hun pludselig ikke tør gå ud på badeværelset for at tisse eller kravler op i sofaen og er bange!!
Vi har prøvet ALT men tænker også om noget af det er trods, da hun er yderst trodsig i øjeblikket?? ”Siger man A, siger hun B”, piver konstant lige så snart man beder hende om noget og alt for ofte tager jeg mig selv i at råbe og skrige af hende. Vi er også godt klar over, at skiftet fra DK til Spanien, har været stort for hende, og hun har faktisk taget skiftet utrolig flot i og med hun egentlig ikke har reageret på det.
Da vi ud over vores store pige´s natlige mareridt, også har Karla på 6 måneder, som vi oftest skal ind til 3 – 6 gange om natten (fordi hun ligger og ruller om på maven og bagefter ikke kan vende sig om igen) og vende om, så har vi som forældre næsten hver dag søvnløse nætter. Dette resulterer selvfølgelig i en meget træt mor i dagtimerne, og jeg mangler virkelig overskud til at magte hendes trodsighed og konstant frygt for løver i vores hjem.
Vi er begyndt på en ny metode. Nemlig at "ignorere" hendes frygt i dagtimerne, så hendes frygt ikke bliver dyrket.
Det skal lige siges at hun ellers er en meget glad, mild og velfungerende pige.
Jeg håber du har nogle gode råd, da jeg/vi er ved at være godt nedkørt.
Anne