Svar: 7 måneder og urolig søvn
6. september 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Tina
Det er dejligt at I begge er så glad for amningen, men du har fuldstændig ret i at amningen om natten bør trappes væk. Din datter er så stor nu, at hun sagtens kan tage sit behov om dagen og hun vil jo rigtig gerne og er meget interesseret.
Jeg synes det lyder som en god idé at du begynder at give hende lidt mere familiemad, som også kræver koncentration og egendeltagelse at spise. Du skal naturligvis se på hendes evne til at tygge og også vurdere det samlede indtag over en dag, således at glutenholdige produkter fortsat øges stille og roligt.
Det er også vigtigt at hun tilbydes "fingermad" ved siden af det nuværende. Altså ikke enten eller, men hun skal have både og, ellers er hun slet ikke i stand til at spise sig mæt.
Det er rigtigt godt at i er begynde med kød og fisk og hun må meget gerne få mere og mere af den mad I andre spiser. Det skal bare være i konsistens så hun kan tygge det. Prøv f.eks. med lidt godt kogt pasta og tomatsovs eller begynd med grøntsager som smager af noget, gerne de lidt grovere grøntsager, suppeurter, porrer, pastinak, persillerod mv. Nu skal der smag og fornyelse til - jo mere jo bedre:o)
Det kan være godt at servere grøntsagsmos både om aftenen og til frokost. Det vil skabe større variation. Når hun begynder at spise lidt brød, så vil det være godt med grøntsagsmos ved siden af og det vil så senere gå over til at være lidt kogte grøntsager. Om aftenen kan I også prøve at gøre maden mindre findelt og lade hende selv komme lidt mere på banen.
Med hensyn til amning om natten, så kunne det være en udmærket idé at prøve at putte hende på eget værelse, hvis I havde mulighed for det. Far vil i givet fald kunne stå op og lade hende få en tår vand og så putte hende igen.
Alternativt må du prøve at skrue amningerne ned om natten, forsøge at kærtegne hende i stedet, hjælpe hende med at skifte stilling, sove med en t-shirt på så hun ikke lige selv kan finde brystet osv.
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske