Svar: Vælling til for tidligt fødte
6. september 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Bettina
Det er sådan at børn som er født før tid ofte vil have svært ved at vente med overgangskost til 4 mdr efter termin. Derfor plejer man at sige, at for tidlig fødte kan begynde med skemad eller vælling lidt før, nærmere betegnet på det tidspunkt som ligger ca midt mellem 4 måneder efter det faktiske fødselstidspunkt og 4 måneder efter det forventede fødselstidspunkt.
For præmature allergidisponerede børn vides ikke præcist hvor længe det er ideelt at tilbyde allergiforebyggende diæt. Ved behov for modermælkserstatning skønnes det i følge sundhedsstyrelsen rimeligt at gå over til almindelig komælksbaseret modermælkserstatning på det tidspunkt, hvor barnet begynder på overgangskost. Altså samme tidspunkt som efter ovenstående retningslinie.
Det kan nogle gange være en god idé at forsøge med vælling, da dette kan mætte lidt mere og ikke er helt så voldsomt at få i maven, som den noget fastere grød. Men der er børn som ikke bliver mætte nok af vælling.
Hvis du har det bedst med at lave vælling og grød med Nutramigen, så kan du godt gøre dette.
Opskrift Nutramigen vælling:
2 dl vand
2 tsk majsstivelse (f.eks. maizena)
6 mål nutramigenpulver
Rør vand og stivelse sammen i en lille gryde. Lad vællingen koge ved middelvarme i 1 minut. Lad blandingen afkøle til spisetemperatur (max 40 grader). Nutramigen pulver piskes i og mænden af pulver vurderes i forhold til den ønskede tykkelse af vællingen.
Opskrift Hirsegrød:
1 dl hirseflager
2½ dl vand
8 mål nutramigen
Rør vand og flager sammen i en lille gryde. Koges i 2-3 minutter. Tag af varmen, afkøl til ca 40 grader og pisk nutramigenpulver i.
Du kan på samme måde lave andre former for grød, hvor du bare vælger andre typer flager og mel.
Hvis dine børn er 4 måneder om en uge, beregnet efter terminstidspunktet, så er der ikke noget i vejen for at du går over til vælling og grød lavet med almindelig erstatning. Hvis de er 4 mdr beregnet efter sin fødselsdato, så synes jeg du skal beregne tidspunktet for hvornår du så egentlig skal opstarte med vælling og skemad og starter du lidt før dette tidspunkt, efter aftale med din egen sundhedsplejerske, så synes jeg du skal lave grød og vælling på Nutramigen.
Både vælling og grød kan købes som industrielle produkter og det er både let og praktisk. Især når det er to, så skal man jo tænke på, hvad man bruger sin tid på:o)
Det er korrekt at hvis man har givet almindelig komælkserstatning, så får man sat nogle processer igang og derfor kan man ikke garantere at Nutramigen og Profylac har effekt. Jeg kan godt forstå at du synes det er forvirrende. Det er lidt af en jungle at finde ud af alle disse retningslinier og nogle gange siger vi fagfolk jo også noget forskelligt:o)
Med hensyn til søvn, så kan I godt begynde at lave lidt fast putteritualer og på den måde skabe genkendelighed for jeres børn, når de skal sove. Genkendelighed er med til at give tryghed og det er derfor en god idé at gøre tingene på samme måde, finde en bestemt puttebamse, en sutteklud eller lignende. Det kan også være en musikuro, som spiller det samme igen og igen.
I takt med at jeres børn begynder med skemad og evt. vælling, vil det også være en god idé at forsøge at få dette givet på nogenlunde samme tidspunkt hver dag. På den måde vil I få lidt mere overblik og få skabt lidt struktur på dagen, som i sidste ende vil være rigtig godt for at I får lidt mere overskud.
Jeres børn vil f.eks. have behov for ca 3 lure dagligt med den alder de har nu. Formiddag, middag og eftermiddag. De vil ofte have behov for mælk før de skal sove, de vil også have behov for hyppigere måltider om aftenen for at blive fyldt op til natten og så vil de sandsynligvis også have behov for lidt mælk i løbet af natten.
Fortidlig fødte børn spiser ofte meget hyppigt og lidt mindre mængder af gangen. I takt med at de begynder med lidt skemad, vil dette komme ud over nuværende mælkemængde og de vil således bliver fyldt mere op og vende sig til en lidt større mængde i maven af gangen. Først skemad, så mælk og så putte.
Håber ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske