Brev:
Vælling til for tidligt fødte
6. september 2006
Alder:
4 mdr.
Vælling til for tidligt fødte
Hej Helen
Mange tak for en god brevkasse og for dine svar på tidligere spørgsmål fra mig. Nu er jeg her så igen.
Jeg har tvillinger fra d. 13.5., de blev født 32+5 (de vejede 1850g, og 1700g) og vi var efterfølgende indlagt i en måned. De følger godt med, min dreng vejer knap 5 kg og min pige omkring 4,5 kg. Min dreng er begyndt at være meget urolig under amning og græder når han skal bøvse. Umiddelbart tolker jeg det som om at han ikke er mæt, så jeg er begyndt at supplere med MME (nutramigen).
Men han virker stadig ikke som om han bliver rigtig mæt og om dagen er spiseintervallet da også for det meste 2 timer (selv efter amning+mme), der er dog også gange hvor der går lidt mere tid i mellem mad. Min SP har foreslået vælling, når han er 4 mdr. (dvs. om en uge), hvordan skal jeg blande det når de nu er allergidisponerede?
Har jeg forstået dine andre svar korrekt, at det er ligegyldigt med at bruge nutramigen/profylac efter 4mdr. og man derfor godt kan bruge alm. erstatning? Og bruger man mme til vællingen? Og endelig; jeg har læst et sted at hvis man først har brugt andet end nutramigen eller profylac en gang så kan det være lige meget at bruge det? Jeg synes det er meget forvirrende med alt det her, især fordi der aldrig er to ens børn ...
Derudover har jeg et andet spørgsmål omkring søvn - hvornår kan man forvente at der er et søvnmønster? Kan vi allerede nu indarbejde putteritualer, faste sovetider mv. og hvordan gør man lige det med børn der spiser og sover så uregelmæssigt som mine?
Tak igen!
Med venlig hilsen
Bettina