Svar: Amning og søvn - 11 mdr.
6. september 2006
Alder:
11 mdr.
Kære Sandra
Jeg tror desværre ikke at du kommer helt uden om gråd og det er jo sådan set også okay, for det er klart at din dreng protesterer, når du tager brystet fra ham.
Han er nu 11 måneder gammel - ammer du ham også om dagen? Og hvordan spiser han i øvrigt. Det lyder umiddelbart som om du nok skulle overveje at stoppe amningen helt, da din dreng har en alder, hvor det vil være rigtig svært for ham at forstå at han nogle gange får lov til at komme til brystet og andre gange ikke. Er det ikke korrekt forstået at han virker meget bevidst om brystet nu?
Du må naturligvis gerne amme ham, når han skal sove til natten, men derudover behøver han ikke yderligere amning. Du skal også tænke på at mælken fylder så meget, at det har indflydelse på hans indtag af anden mad og det er meget vigtigt at han spiser rigtig godt nu, ellers kan du godt få problemer med hans lyst til mad senere.
Jeg tror det er meget vigtigt at du tager en beslutning om at det er slut nu og så må far være den som tager over og tilbyder vand om natten, hvis sønnike er tørstig. Tryghed kan han få på mange andre måder.
Det er så også meget vigtigt at du sørger for at han får rigeligt med mad og drikke i løbet af dagen. Hvis du med sikkerhed ved at han ikke er sulten om natten, så kan du også med mere ro i sjælen stoppe amning.
Da du ammer rigtig hyppigt nu, vil det bedste være at du kunne trappe lidt ned. Det kan du også godt forsøge, så du undgår en brystbetændelse, men igen skal du medtænke at din dreng ikke vil kunne forstå, hvorfor han nogle gange får lov og andre gange ikke. Alternativt skal du malke lidt ud.
En plan for dagen, som er nok til at sikre hans madindtag kunne se således ud:
Morgen: Havregrød med mælk
Formiddag: ½ bolle med smør og ost, banan og anden frisk frugt
Frokost: Rugbrødshapsere, kogte grøntsager, mælk af kop
Eftermiddag: Tykmælk med drys, evt. lidt frugtmos, friske bær, ½ bolle med smør
Sen eftermiddag: en lille skål med lidt forskellige grønt og måske lidt frugt
Aften: Aftensmad som I andre spiser, evt. lidt frugtgrød med mælk til dessert
Puttes til natten: Evt. amning
Hvis din dreng spiser nogenlunde således i løbet af dagen, så behøver han ikke mælk om natten og det er vigtigt at hans mælkeindtag nu nedsættes betydeligt, ellers bliver hans kost ikke varieret nok.
Den humane måde at gøre det på er ved at tilbyde brystet, lade ham die kortvarigt, så han falder til ro, men så trække brystvorten væk. Du kan forsøge det, men det er ikke sikkert at det kan lade sig gøre hos jer. Og så må far på banen om natten.
I løbet af dagen er mælken slut på samme måde som bogen slutter, når man har læst den osv.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske