Brev:
Opdragelse af 3 årig
6. september 2006
Alder:
3 år
Opdragelse af 3 årig
Hej Helen
Jeg er mor til en datter på 3 år og en ny er på vej. Min datter har altid været en krudtugle og en glad pige. Der har været problemer med det sproglige, men nu er hun blevet rigtig dygtig til at gøre sig forståelig, men andre har dog stadig problemer med at forstå hende klart. Mange gange gør det hende hys, hvilket er klart.
Problemet er dog ikke kun det, hun er blevet mere ked af det og sur og meget hysterisk på andre område. Det starter om morgnen når hun skal have tøj på, hun arbejder imod, skriger og græder det samme gælder med badning og tandbørstning.
Jeg ved hun er ulykkelig og viser det ved at lave ballade og gøre det modsatte af hvad vi siger. Hun er begyndt at slå og sparke og har nogen gange truet med at ville sparke babyen i maven. Når hun bliver hys kan vi ikke komme i kontakt med hende og føler os til tider afmagtet. Min mand har givet op og jeg har derfor gjort det til mit projekt for det gør ondt at se sit barn i denne situation.
Hun dramatisere også, hvis hun ikke får sin vilje løber hun op på sit værelse og græder og mange gange må jeg hente hende og spørger indtil hvorfor hun er ked af det. Jeg prøver meget at kommunikere med hende og spørge hvorfor hun gør sådan og hvorfor hun ikke vil høre efter osv. Når hun rigtig laver ulykker så som at male på sofaen eller væggene sender jeg hende på værelset i ca. 5 min. derefter går jeg op og henter hende og spørg om hun ved hvad hun har gjort forkert og det svarer hun på, som regel er hun ikke i tvivl.
Jeg må dog indrømme at det ikke er altid at jeg har overskuddet selvom jeg går hjemme, men jeg er i uge 26 og meget træt.
Min mand har meget med at give hende valg eks. skal mor eller far børste tænder, vil du have støvler eller sko på osv. Jeg mener ikke at hun skal tage disse valg, at vi bare skal give hende dem på eller hvis hun selv har gjort det, er det jo også fint.
Vedr. babyen er vi holdt med at snakke om det undtagen når hun selv spørger til det, for det er svært for hende at forstå og det er jo klart. Ligeledes har vi bedt familie ligge låg på emnet om storesøster.
Hun går i børnehave og kan derved mærke at hun må og gør nogle ting deroppe, som oftest ikke bliver observeret af voksen og når hun så kommer hjem er det jo irriterende, at vi ikke synes det er i orden.
Jeg er lidt urolig for hvad der sker med hende og kan dog høre fra andre at de har samme problemer, men det er ikke trøst for mig, jeg vil gerne have min glade datter tilbage.