Svar: Må jeg tilsætte en stang vanille når jeg koger frugtmos?
6. september 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Eline
Svarer lige i den rækkefølge dine spørgsmål kommer:o)
Det lyder ikke at så meget søvn, så jeg kan godt forstå du synes han burde sove lidt mere. Men spørgsmålet er hvordan han virker. Du skriver at han virker lige lovlig pylret og tolker det som kedsomhed - det kan måske være træthed? I øvrigt har du ret i det med at kede sig, at han sandsynligvis også gerne vil have underholding, nyt legetøj osv.
Det kan nogle gange godt lykkes at få børn til at falde i søvn igen, hvis man kører med vognen, men det er desværre ikke altid. Nogle gange kan man være heldig at barnet sover, hvis man kører med vognen lige på det tidspunkt, hvor de ellers ville vågne lidt op. Du kan derfor prøve om du kunne køre en rigtig lang tur med ham, for at se om det så kunne holde ham sovende.
Ellers så er det vigtigt at du i løbet af dagen prøver at stimulere ham fysisk, så han oplever en fysisk træthed. Tumlelege, tur i svømmehallen osv. og også stimulerer ham mentalt - det handler både om leg og stimulation, men også f.eks. nye madvaner, ny smag.
Jeg tror nemlig du har fuldstændig ret i at han gerne vil have nye smagsoplevelser og det må du meget gerne give ham. Da han nu er 5½ måned gammel må du faktisk godt prøve med lidt havregrød eller lidt øllebrød. Du må også meget gerne forsøge med flere forskellige slags grøntsager og han må gerne få skemad 3 gange dagligt, hvis han virker til at kunne spise dette. Det er bedre med lidt mindre portioner og så lidt tiere.
Stort set alle grøntsager kan gives fra 6 mdr og med den alder din dreng har nu, tænker jeg at du gerne må forsøge med lidt mere forskelligt, herunder også tomat uden skræl. Tomatsovs kan også være med til at give smag og ellers kan du prøve grøntsager som squash, pastinak, persillerod, skorzonerødder, rosenkål, savoykål, grønne bønner, porrer osv. Fra 6 mdr er der masser af muligheder så begynd i det små og lad ham opleve. Når det så går godt, så kan du fra 6 mdr´s alderen forny med lidt kogt kød og fisk.
At bruge grøntsagsvand til grød tror jeg ikke der umiddelbart skulle være noget i vejen med. Du kan dog også forsøge med nye grødsorter.
Jeg kan ikke umiddelbart finde noget om at vanille skulle være problematisk i forhold til børn. Det er mit indtryk at dette bruges i visse industrielle produkter og også for at fjerne grim smag i medicin.
Med hensyn til underholdning så er det en god idé at bevæge ham, også bruge din egen krop. Hjælp ham med at trille fra ryg til mave og mave til ryg. En lille luft eller gyngetur er godt. Man kan få gynger hvor børn kan ligge ned, eller f.eks. en hængekøje eller lignende. Hjælp ham med at få fat i egne tæer, lad ham studere dine fingre - syng fagtesange, hvor du bruger dine hænder.
Legetøj kan være sansetæppe med forskelligt at undersøge (frynser, knapper, spejl, bendel osv), bidering evt. med børste, legeting som ruller og bevæger sig, lyder, kantet bold med huller, bolde med vand i, tøjdyr mv. Prøv at se i butikkerne om er ikke er noget som kunne interessere. Der plejer at stå aldersangivelse på de fleste ting. Vælg ting som passer til børn fra 6 mdr.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske