Svar: For lidt mælk - 10 mdr.
21. november 2003
Alder:
10 mdr.
Hejsa
Om fire glas sødmælk er nok afhænger af hvor store de glas er. Der er jo glas som rummer 100 ml og glas der rummer 200 ml.
Jeg vil sige at 400 ml mælk er lige i underkanten, men det kan godt være i orden hvis barnet derudover får både yoghurt og ost. Når din søn bliver lidt ældre og nærmer sig 1 års alderen er hans behov ca ½ liter mælk/mælkeprodukt om dagen.
Det samme gælder din søsters dreng på 3 år. Han må også gerne få omkring en halv liter mælk dagligt.
Der er muligt at købe vitaminpiller til børn (tyggetabletter) som også indholder kalk/calcium. De anbefales til børn fra 1 års alderen. Hvis man giver dem til så små børn vil det være en fordel i starten at knække pillen over i halve eller kvarte. Man kan få piller med frugtsmag og de fleste børn kan godt lide dem.
Efterhånden kan man få forskellig slags drikkeyoghurt. Noget er mere sundt end andet og du må læse på indholdsdeklarationen. Også her er det vigtigt at undgå et højt indhold af sukker, som ved almindeligt yoghurt. Mange børn kan godt lide drikkeyoghurt.
Du kan også selv lave milkshake - som kan være sundt. Tag f.eks en banan og to dl. sødmælk og kom det hele i en blender. Det kan mange børn også rigtig godt lide og det er jo ikke anderledes end at spise bananen og drikke mælken ved siden af:o)
Du kan også bruge anden slags frugt.
God fornøjelse og held og lykke med drengene til både dig og din søster.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske