Svar: Balancen ved fortidlig født
21. november 2003
Alder:
10 mdr.
Kære Ulla
Børn der er født for tidligt kan have mange forskellige problemer og det er rigtigt at det med balancen kan være et af dem.
Når man taler om for tidlig fødte taler man også om den reelle alder og den korrigerede alder. Hvis din datter havde været født til termin, så havde hun kun været 8 mdr. nu. Og det er ikke alle børn på 8 mdr. som kan sidde selv.
Ud fra din beskrivelse tror jeg bestemt ikke at du skal være bekymret. Det lyder som om din datter er helt godt med.
Hvis du vil styrke hendes balance kan du forsøge at ligge hende på maven. Du kan hjælpe hende med at rulle rundt og rundt og rundt. Det kan også være en god idé at gynge med hende. En STOR bold som hun kan ligge hen over er også en mulighed. Det var måske et julegaveønske:o)
Du skal ikke lave decideret træning, men få hende bevæget gennem leg. Det skal være sjovt og rart.
Undgå at stable hende op med diverse puder, men lad hende selv finde balancen. Du skal selvfølgelig sørge for at hun befinder sig på et underlag der gør at hun ikke slår sig for meget, hvis hun falder til siden.
Tilsidst vil jeg lige nævne at det altid kan være en god idé at
tage en tur i svømmehallen. Lad hende bevæge sig igennem vandet. Hun kan holde fast i en stang i siden (hvis der er en sådan) og du kan hjælpe hende med at plaske med fødderne imens hun holder fast. Hvis både du og far tager at sted, så lad hende svømme fra den ene til den anden.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske