Svar: Aftenputteriet - fortsættelse
19. november 2003
Alder:
9 mdr.
Kære 1. gangsmor
Jeg bringer din tilbagemelding, da andre måske kan have glæde af at læse den og jeg vil naturlig vis også svare på dine spørgsmål denne gang.
Med hensyn til ammestop, så vil de fleste børn selv sige fra på et tidspunkt. Det gør de ved at skubbe brystet væk, bid i vorten/lege med det istedet for at sutte og i det hele taget være interesseret i alt muligt andet end selve amningen, når brystet er der.
Det er ikke altid sammenfældende hvornår barnet er parat til at holde op og hvornår mor ønsker at holde op og tingene går naturligvis mest gnidningsløst, hvis begge er enige om tidspunktet.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil bibeholde amningen og det kan du sagtens gøre. Du skal bare vide at det så er dig der senere skal tage beslutningen om at det nu er slut. Overhører man barnets signaler om at stoppe, så kan man ikke forvente at barnet senere vil sige fra.
Det vil være en god idé at du begyndte at give din søn mere rigtig mad foruden brystet. Hovedsageligt fordi han med den alder han har nu er mere nysgerrig og modtagelig for nye madvarer og også har en større sult. Nu hvor han skal til at kravle rundt og bevæge sig omkring har han behov for den ekstra energi som maden kan give ham og det skal du udnytte. Kommer han for sent i gang med maden og f.eks bliver mere end et år, kan det være svært at introducere nye ting og hans sult falder.
Jeg synes du skal tilbyde ham mindst 4 måltider mad og fortsat amme ham ved siden af. Måske kan du amme ham om aftenen, når han skal sove og om morgenen når han vågner. Det vil være dejligt for jer begge at begynde og slutte dagen på den måde.
Du skriver at han om dagen ikke viser den store interesse for brystet alligevel, så det må du lade komme an på en prøve. Hvis han er ked af det og har behov for en trøstetår, så kan du lade ham få det.
Nu hvor din søn er begyndt at stille sig i kravle stilling må du gerne støtte ham i dette. Hjælp ham med at finde den rigtige stilling og hjælp ham til at stå og rokke frem og tilbage på alle fire. Det er fra den rokkende stilling at børn begynder at kravle.
Nogle børn vil vælte til siderne hvis de sidder alene. Sørg for at du har lagt en dyne, ammepude eller lignende bag og rundt om ham, sådan at når han sidder - og falder - ikke slår sig.
Lad ham i øvrigt ligge så meget på maven som muligt, det er vigtigt både i forhold til at skulle kravle og sidde.
Jeg kender desværre ikke den nævnte bog og jeg har desværre heller ikke udgivet bøger selv; men det var da værd at overveje:o)
Tak for dine fine og dybdegående spørgsmål/tilbagemeldinger
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske