Brev:
Aftenputteriet - fortsættelse
19. november 2003
Alder:
9 mdr.
Aftenputteriet - fortsættelse
Hej
Jeg skrev til dig for nogle uger siden omkring vores søn, som vi havde svært ved at få til at sove om aftenen. Du skrev jeg gerne måtte skrive, hvordan det er gået så det gør jeg så.
Jeg skylder nok lige at fortælle at min søn er født 5 uger for tidligt så nu er han 9 mdr. korrigeret ca. 8 mdr. Han var "heldigvis færdig" dvs. han lå i kuvøse men fik ikke cpap til lungerne, det eneste han skulle var at ligge i lys i 4 døgn for gulsot, og fik sonde i ca. 2 ½ uge men det er også nok. Vi kæmpede en brag kamp for at hjælpe ham med at få fat om mit bryst og han var meget suttelystent vi startede på suttebrik og så kørte det, den smed vi så da han var 8 uger.
Jo det går godt, 2 uger efter at have fået svar fra dig installerede vi de her hjul under tremmesengen for noget måtte vi gøre. Jeg kan kun sige det har været helt suverænt om det er tilfældigt eller hvad - jeg er sådan set også ligeglad. Derudover fjernede jeg 2 store bamser i hans hovedende dvs. han sov ved bamsernes fødder og vi havde hængt en lyskæde med figurer i loftet hen over sengen dem har vi nu slukket, så der nu kun er en lille natlampe tændt i vores soveværelse og der kun er sengeranden til at "stimulere". Jeg tror helt sikkert også det har været med til at give ro dvs. ikke alt for meget hyggepynt i og omk. sengen, den må han selv være med til at skabe når han bliver ældre.
Jeg synger stadig et par sange for ham og hvis han har lyst får han en ammetår så lægger jeg ham op putter ham og siger gonat,(kl. ca. 20.00) OK jeg står og kører lidt med sengen i ca. 10 min. og så sover han fuldstændig uden at græde og jeg går så glad tilbage i stuen igen. Han kan så godt vågne et par timer senere og skal enten lige trilles lidt igen, op i armene eller have en ammetår. Det fører mig så videre ud i et nyt spørgsmål:
Når jeg skal stoppe med at amme, hvordan gør jeg så det på den mest naturlige måde - jeg håber på han selv mister interessen men jeg tror det ikke, dog søger han næsten aldrig mere kun om natten og en enkelt gang om dagen hvis han er meget sulten. Jeg lægger ham til 3-4 gang i løbet af dagen og han får en tår og han ligger på ammepuden og sludrer med mig - altså hygge for os begge.
Jeg forsøger om natten at trille ham lidt eller vende ham om på den anden side, men indrømmet jeg stikker ret hurtigt brystet i munden på ham for at vi begge sover hurtigt igen, men jeg er klar over at det kan jeg ikke blive ved med.
Jeg er begyndt at skrive op hvornår han vågner om natten og det er ca. 3-4 gange. Han bruger desværre ikke sut. Jeg har tænkt mig at have et glas vand stående, som jeg så kan give ham en tår af, når han vågner om natten, men jeg er bare ikke klar til at slippe amningen endnu. Er man ikke i tvivl når et barn selv siger fra for at blive ammet, siger det så konsekvent fra?
Engang imellem når jeg lægger ham til, tager han kun lige fat om brystet og slipper med det samme og begynder at rejse sig op fra ammepuden selvom det kan være længe siden han er blevet ammet sidst og mit bryst er fyldt, men det sker måske een gang om dagen. Hvor lang tid kan det tage at vænne fra bryst? Jeg regner med at skulle starte på arb. 1. feb el. 1. marts.
Ærlig talt har jeg svært ved at sige "nej ikke mere amning" jeg tror det ligger i, at jeg helt fra han var meget lille blev klar over at kontakten var vigtig, især når han er fortidligt født, men har heller ikke lyst til at amme en dreng der kan gå så er han for stor.
Indtil nu får han grød til middag og mos til aften men jeg begynder snart at give ham grød eller lignende om formiddagen. Tror du han tanker op om natten, når han nu kun får 2 skemåltider om dagen? Men vægtmæssigt ligger han på 9 kg.
Nu til noget helt andet: han leger godt og ligger konstant på maven og møvrer sig baglæns og gør tegn til at kravle. Han spænder i hele kroppen og står på tærene og falder ned på knæene og så ned på maven igen, det er bare for sødt, men han sidder ikke endnu og det bekymrer mig faktisk heller ikke, men skal man motivere dem til at sidde eller kommer det helt af sig selv?
Bøger: Jeg har set du anmelder bøger har du selv skrevet nogle?
Jeg har hørt om en bog der hedder Bogen om det lille barn af Benedicte Hertel, jeg ser hende somme tider i fjernsynet kender du bogen og er den god?
Tak for en god brevkasse og dine dybdegående svar.
Hilsen 1. gangsmor